Lesmateriaal Duits - Domein F

Met onderstaande lesideeën rondom het vak Duits en domein F (oriëntatie op studie en beroep) kun je als docent op een eenvoudige manier de universiteit de klas in halen. De lesideeën kunnen naar eigen inzicht worden aangepast en ingezet. Dit materiaal zal up-to-date gehouden worden en door de Teachers in Residence en de opleidingen met enige regelmaat worden aangevuld met nieuw lesmateriaal.

Lesideeën

De overgang van VO naar WO.

Sociolinguistiek: Radfahrer*innen absteigen. Einführung in die gendersensible Sprache

In deze door (vrouwelijke) studenten van de Radboud Universiteit ontwikkelde lessenreeks maken de leerlingen kennis met een onderwerp uit de sociolinguïstiek: het genderbewuste taalgebruik. Uitgaande van het verschijnsel dat voor veel beroepen alleen een mannelijke benaming bestaat, verdiepen de leerlingen zich in de typisch Duitse discussie over het belang van genderbewust taalgebruik waarbij ze uitgedaagd worden een eigen standpunt te formuleren.

Fonetiek: Einführung in die Phonetik

In deze door studenten van de Radboud Universiteit ontwikkelde lessenreeks maken de leerlingen kennis met fonetiek. Ze leren het IPA alfabet toe te passen, waardoor ze in staat zullen zijn om zelfstandig aan de verbetering van hun uitspraak te werken.

Hör- Seh und Leseaufgaben

Deze korte kijk- en luistervaardigheidsoefeningen geven de leerlingen een impressie van de universiteit en het studentenleven in Nijmegen vanuit het perspectief van Duitse studenten. Daarmee komen naast taalverwerving ook interculturele vragen en een oriëntatie op het academisch vervolgonderwijs aan bod.
Oefeningen: 

  • Ein Rundgang über den grünen Campus der Radboud University in Nijmegen
  • Was macht die Radboud University so besonders?
  • Besuch in einem Studentenwohnheim der SSH&