Teachers in Residence

De Teachers in Residence (TiRs) combineren een baan als docent in het voortgezet onderwijs met verschillende werkzaamheden op de Radboud Universiteit. Op deze manier helpen ze de aansluiting van het voortgezet onderwijs op de universiteit te verbeteren. Ook laten ze studenten van de Radboud Universiteit kennis maken met het docentschap.

De overgang van VO naar WO.

Het vergeten examendomein

In de publicatie 'Het vergeten examendomein - oriëntatie op studie en beroep' belichten de TiRs het belang van het examendomein C/F en het ambassadeurschap van de (examen)docent. Daarnaast wordt er door middel van concrete lesideeën een handreiking gedaan om uiting te geven aan dit onmisbare element van de vakles.

Publicatie en lesmateriaal

Blogs

De TiRs schrijven regelmatig blogs over wat hen bezighoudt. Ze belichten onderwerpen als profiel- en studiekeuze, het docentschap en onderwijs in het algemeen.

Spaar de vertaling

Bij de vakvernieuwingscommissie klassieke talen ligt een voorstel om de ongeziene vertaling te schrappen in het eindexamen. Carolien Trieschnigg bespreekt het belang van het vertalen in het stimuleren van de taalvaardigheid van leerlingen.

Blik open

Als je naar kunst kijkt, neem je altijd jezelf mee. Je identiteit, achtergrond en de rollen die je in je leven vervult, bepalen voor een groot deel waar je aandacht naartoe getrokken wordt. Jeanine Belger schrijft erover als Teacher in Residence.

'Waarom moeten we die woke shit lezen?'

In Saranne's klas is een verandering van rechts denken merkbaar, met bijvoorbeeld minder aandacht voor feminisme en klimaat. Het is essentieel om nu goede boeken te lezen die het onbekende en onbeminde verkennen en begrijpen.

Maak kennis met onze huidige Teachers in Residence

Als docent leg ik vaak de focus op communicatieve vaardigheden en cultuur.
Birgit Koolen, Teacher in Residence - Spaans
Birgit Koolen Teacher in Residence - Spaans Het verhaal van Birgit
De meest waardevolle momenten in het lesgeven zijn voor mij de gesprekken met leerlingen over hun toekomstplannen.
Jeanine Belger, Teacher in Residence - Kunst Algemeen / CKV
Jeanine Belger Teacher in Residence - Kunst Algemeen / CKV Het verhaal van Jeanine
Ik vind het belangrijk dat leerlingen een weloverwogen studiekeuze maken: of dat nu resulteert in de bèta, gamma, of alfa richting.
Valerie Meessen, Teacher in Residence - Engelse Taal en Cultuur
Valerie Meessen Teacher in Residence - Engelse Taal en Cultuur Het verhaal van Valerie
Ik wil aan mijn leerlingen vooral meegeven dat deuren voor hen open zullen gaan als zij de taal spreken van een ander.
Cynthia Brouwer, Teacher in Residence - Franse Taal en Cultuur
Cynthia Brouwer Teacher in Residence - Franse Taal en Cultuur Het verhaal van Cynthia
Ik had nooit verwacht dat ik zo snel zo verknocht zou raken aan het lesgeven.
Saranne Schumers
Saranne Schümers Teacher in Residence - Nederlandse Taal en Cultuur Het verhaal van Saranne
Het is bijzonder de leerlingen in hun ontwikkeling te mogen begeleiden en hen voor te mogen bereiden op hun toekomst, met alle pedagogische, didactische en vakinhoudelijke aspecten die daarbij komen kijken.
Saskia Schreuder, Teacher in Residence - Duitse Taal en Cultuur
Saskia Schreuders Teacher in Residence - Duitse Taal en Cultuur Het verhaal van Saskia
Graag maak ik leerlingen bewust van de rijkdom van taal: taal is zo'n belangrijk middel om ons te uiten, te communiceren en te denken.
Carolien Trieschnigg, Teacher in Residence - Griekse en Latijnse Taal en Cultuur
Carolien Trieschnigg Teacher in Residence - Griekse en Latijnse Taal en Cultuur Het verhaal van Carolien
De studie Geschiedenis is zoveel meer dan het geschiedenisboek van de middelbare school.
Marco van Vemde, Teacher in Residence - Geschiedenis
Marco van Vemde Teacher in Residence - Geschiedenis Het verhaal van Marco
Mensen luisterende in collegezaal

Uitwisseling VO-RU

Ben jij of zijn jouw collega’s ook benieuwd hoe hun schoolvak anno 2024 aan de universiteit gedoceerd wordt? In het kader van het verbeteren van de aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en de universiteit organiseren we in week 8 en 9 (19 februari t/m 1 maart) een uitwisseling tussen vo en wo.

Bekijk hier het overzicht van de colleges waar je als vo-docent bij kunt aanschuiven.

Meld je aan

Meer weten?

Teachers in Residence is een initiatief van het Radboud Pre-University College (PUC) of Society. Neem contact met ons op voor meer informatie of bekijk het aanbod van het PUC of Society.