Word stageschool voor PWPO-studenten

Wil je bijdragen aan de ontwikkeling van toekomstige collega’s in het primair onderwijs? En vind je het belangrijk dat zij lesgeven op basis van wetenschappelijke inzichten? Dan zijn stagiaires van de opleiding Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO) wellicht iets voor jou.

Onze studenten leren theorie en praktijk met elkaar te verbinden. Naast goed universitair onderwijs is een leerzame stage daarbij onmisbaar. In opleidingsscholen werken basisschoolleerkrachten en universitaire docenten nauw samen en leren zij van én met elkaar.

Centraal binnen de opleiding PWPO

De universitaire bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO) leidt studenten in drie jaar op tot leerkracht in het basisonderwijs. Ze ontwikkelen een stevige basis in pedagogiek en onderwijskunde, waarmee ze leerlingen kunnen begeleiden én onderwijzen.

Vanaf het eerste jaar leren studenten werken met Expliciete Directe Instructie (EDI) en doen ze kennis en vaardigheden op over pedagogisch handelen, klassenmanagement en taal. In het tweede jaar verdiepen ze zich in taal, rekenen en de zaakvakken, inclusief bijbehorende leerlijnen en didactiek. Ook leren ze werken met onderzoekend leren. In het laatste jaar ligt de focus op lesgeven aan het jonge en oude kind, kunst en cultuur, en de rol van de school in de maatschappij. Studenten brengen zo alle aspecten van het leraarschap samen.

Naast deze specifieke kennis en vaardigheden van het leerkrachtenberoep, doen onze studenten binnen de opleiding ook kennis en vaardigheden op die voor alle (ortho)pedagogen van belang zijn. Zij leren over de typische en atypische ontwikkeling van kinderen op diverse domeinen en beschikken over onderzoeksvaardigheden en beroepsvaardigheden, zoals gespreksvoering met ouders en kinderen, observatie, diagnostiek, rapportage en individuele begeleiding. Lees meer over de verschillende cursussen uit de opleiding.

Organisatie stages

Bij de verschillende jaren horen diverse stagedagen en -periodes. In onderstaand overzicht vind je de gedetailleerde beschrijving per stage.

Wat verwachten wij van stagescholen?

De voornaamste voorwaarde voor een vruchtbare samenwerking is volgens ons dat de onderwijsvisie van een stageschool (in hoofdlijnen) overeenkomt met die van de visie op leren binnen RadboudUnOS. Daarbij vinden we het natuurlijk van belang om op persoonlijk vlak een aangenaam en professioneel contact te kunnen onderhouden. Om de opleiding PWPO met succes te kunnen doorlopen is het voor studenten nodig dat:

  • Zij de mogelijkheid krijgen om uitvoerig met de principes van Expliciete Instructie te oefenen in de stageklas. Daarvoor is het noodzakelijk dat de leraren op de stageschool kunnen lesgeven a.d.h.v. de principes van Expliciete Instructie (EDI, Rosenshine en/of Wijze Lessen).
  • Zij weten wat de gedragsverwachtingen (regels en routines) zijn op een stageschool. De stageschool heeft een duidelijk gedragsbeleid en deelt dit met de studenten.
  • Zij daarnaast de mogelijkheid krijgen om andere beroepsspecifieke opdrachten vanuit de universiteit uit te voeren op de stagedagen.
  • Eerste- en tweedejaarsstudenten samen met minimaal twee medestudenten kunnen worden geplaatst op één stageschool (≠ in dezelfde groep), zodat zij vanuit eenzelfde referentiekader kunnen overleggen en elkaar van feedback kunnen voorzien. Derdejaars kunnen evt. alleen op een stageschool worden geplaatst.
  • Zij de mogelijkheid krijgen om op voorgeschreven dag(en) stage te lopen: eerstejaars in groep 3, 4 of 5, tweedejaars in groep 6, 7 of 8 en derdejaars het eerste halfjaar bij de kleuters, daarna in groep 3 t/m 7.
  • Zij de mogelijkheid krijgen om voor de eindopdracht van het eerste en tweede studiejaar een video-opname te maken in de klas.
  • Zij worden begeleid door een leerkracht met minimaal drie jaar werkervaring voor de klas.
  • Er op de stagedag geen andere stagiaires van andere lerarenopleidingen in dezelfde klas zijn.

Er ook s(b)o stagescholen zijn waar onze derdejaarsstudenten – die hiervoor hun voorkeur hebben doorgegeven – mogen stagelopen. 

Wat kun je van ons verwachten?

Wij vinden het belangrijk om actief te investeren in de inhoudelijke en persoonlijke relatie met onze stagescholen. Dit proberen wij te realiseren door:

  • Vanuit de universiteit te werken met een stagecoördinator die als centraal en laagdrempelig aanspreekpunt functioneert voor alle stagescholen.
  • Vanuit de universiteit te werken met één vaste stagebegeleider per student die contact onderhoudt met de leerkracht op de basisschool (telefonisch en middels lesbezoeken).
  • Bij elke student minimaal twee keer per jaar een lesobservatie te doen op de stageschool met een gezamenlijke nabespreking.
  • Leerkrachten van een uitgebreid cursusreglement per stage te voorzien waarin alle leerdoelen, opdrachten en verwachtingen helder staan beschreven.
  • Masterclasses en andere gezamenlijke professionaliseringsactiviteiten te organiseren op de universiteit die voor alle stagescholen toegankelijk zijn.

Contact

Wil je stageschool worden of meer informatie erover? Neem dan contact op met Sarah Bergsen (stagecoördinator PWPO).

RadboudUnOS

De opleiding Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO) en acht scholenstichtingen vormen samen RadboudUnOS. Het partnerschap ziet het opleiden van universitaire leerkrachten voor het basisonderwijs als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van opleiding en scholen. Per augustus 2024 is RadboudUnOS een officiële opleidingsschool binnen Samen Opleiden en Professionaliseren.

Visiedocument