Burgerschap en digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs
Wat is de rol van beelden en teksten in een samenleving waar niet langer één waarheid bestaat? Hoe kunnen we onze leerlingen leren om kritisch en bewust om te gaan met deze veranderingen? De curriculumvernieuwingen van het voortgezet onderwijs sturen erop aan om meer aandacht te schenken aan burgerschap en digitale geletterdheid in de lespraktijk.
De lessen kunnen naar eigen inzicht worden ingebed in een leerlijn of in losse lessen bij verschillende vakken in de bovenbouw.
Doelen
- Ondersteuning van docenten met lesmateriaal dat past in de curriculumvernieuwingen, burgerschap en digitale geletterdheid;
- Inhoudelijke verdieping bij verschillende vakken afzonderlijk of vakoverstijgend;
- Kritische denkvaardigheden aanspreken;
- Kritische tekstuele en visuele geletterdheid vergroten;
- Nieuwe (ingangen voor) onderzoeksonderwerpen, onderzoeksvragen en bronnen leren vinden.
Lesmateriaal
Fandom, fans en Taylor Swift
Taylor Swift is een van de meest besproken sterren van de afgelopen decennia. Hoe komt het sterrenimago van Taylor Swift tot stand? Dit lesmateriaal is geschikt voor lessen CKV, Kunst Algemeen, Maatschappijleer, wetenschapsoriëntatie, geschiedenis en Engels.
> Lesbrief Nederlands
> Lesbrief Engels
> Lesopzet
> Kennisclip
AI in de klas
Maak kennis met beeldgeneratieve AI. Hoe ga je van prompt naar beeld, en welke mogelijkheden en uitdagingen biedt deze techniek in de klas? Dit lesmateriaal is geschikt voor lessen CKV en kunst.
In gesprek over AI
In deze handleiding beschrijft vakdidactus Mannick Wolters hoe je met leerlingen een filosofisch onderwijsleergesprek aan kunt gaan over AI. Dit lesmateriaal is geschikt voor lessen maatschappijleer, CKV, kunst en Nederlands.
> Lesopzet
Kritisch kijken en luisteren naar muziekvideo's
Muziek en videoclips die verspreid worden via sociale media en platforms als YouTube en Vimeo kunnen een manier zijn om politieke ideeën en protest daartegen uit te dragen. Met dit lesmateriaal analyseren leerlingen de verschillende betekenislagen van protestmuziekvideo’s.
> Lesbrief