Met onderstaande lesideeën rondom het vak Spaans en domein F (oriëntatie op studie en beroep) kun je als docent op een eenvoudige manier de universiteit de klas in halen. De lesideeën kunnen naar eigen inzicht worden aangepast en ingezet. Dit materiaal wordt up-to-date gehouden en met enige regelmaat aangevuld met nieuw lesmateriaal.
Culturen in conflict: een klassieker onder de loep
Deze lesopzet is bedoeld als leidraad voor lestijd van 60 minuten rondom het thema Culturen in conflict. Deze leidraad is indicatief. Dat betekent dat de lesopzet geheel op de voorgestelde manier overgenomen kan worden of in delen, of aangevuld of aangepast kan worden. Er zijn suggesties gedaan voor aanvullende activiteiten die een vervolg hierop kunnen zijn.
In deze lesopzet wordt ingezoomd op het fenomeen van de feministische herschrijving van de literaire canon. Dit fenomeen betreft een kritische benadering van de selectie van literaire werken die als klassiekers of meesterwerken worden beschouwd (i.e. gecanoniseerde werken) vanuit een feministisch oogpunt.
Leerlingen maken kennis met het werk van Pablo Neruda (1904-1973) en vervolgens met de grote context waarbinnen de kritiek tegen Neruda plaatsvindt. Deze aanklacht tegen de vrouwonvriendelijke houding in het werk van Neruda is namelijk symptomatisch voor een grotere strijd die feministen in Latijns-Amerika voeren tegen de onderdrukking van vrouwen. In het derde gedeelte van de les maken de leerlingen kennis met een gedicht of een liedje over de onderdrukking van de vrouw in Latijns-Amerika.
Deze les kan handvatten geven voor een kritische discussie over de rol van cultuur, zoals poëzie, bij het bespreken van sociale conventies en problemen. Deze casus wordt vervolgens toegelicht vanuit een cultuur-historisch perspectief en vormt een springplank om het te hebben over de verschillende feministische bewegingen en de positie van de vrouw in Spaans-Amerika, Spanje maar ook in Nederland.