Domein F - Spaans

Met onderstaande lesideeën rondom het vak Spaans en domein F (oriëntatie op studie en beroep) kun je als docent op een eenvoudige manier de universiteit de klas in halen. De lesideeën kunnen naar eigen inzicht worden aangepast en ingezet.

Lesideeën

De connectie tussen VO en WO.

Culturen in conflict: een klassieker onder de loep

In deze lesopzet wordt ingezoomd op het fenomeen van de feministische herschrijving van de literaire canon. Dit fenomeen betreft een kritische benadering van de selectie van literaire werken die als klassiekers of meesterwerken worden beschouwd vanuit een feministisch oogpunt.

Leerlingen maken kennis met het werk van Pablo Neruda (1904-1973) en de grote context waarbinnen de kritiek tegen Neruda plaatsvindt. Deze aanklacht tegen de vrouwonvriendelijke houding in het werk van Neruda is namelijk symptomatisch voor een grotere strijd die feministen in Latijns-Amerika voeren tegen de onderdrukking van vrouwen. Deze les kan handvatten geven voor een kritische discussie over de rol van cultuur bij het bespreken van sociale conventies en problemen. 

Cultuurkunde: Cultuur en grenzen

Van sicario's tot the wall tussen de VS en Mexico, van Ciudad Juárez tot Melilla, van de Tijuana soundmachine tot de pateras tussen Zuid-Spanje en Noord-Afrika

De Spaanstalige wereld is groot en zorgt op verschillende plekken in de wereld voor intensief contact tussen twee soms totaal tegengestelde werelden. Deze gebieden worden aangeduid met het begrip 'contactzones', en het geeft aan dat een grens niet alleen verschillende gebieden of culturen van elkaar scheidt, maar soms ook juist tot verrijking en vernieuwing kan leiden. ​

Een bekende contactzone is de grensstreek tussen Mexico en de VS, vaak veelbesproken door de drugsproblematiek en de mensenhandel. Aan de hand van dit materiaal ontdekken leerlingen wat contactzones zijn en welke invloed ze hebben op de cultuur, taalgebruik, muziek en andere aspecten van het leven. Leerlingen gaan in discussie over het thema om vervolgens zelf aan de slag te gaan met een songtekst en in groepjes een aspect onder de loep te nemen van een contactzone. De les wordt afgesloten met een keuzeopdracht, zoals een presentatie, infographic, gedicht, verhaal of het maken van een filmpje.