Teachers in Residence
De Teachers in Residence (TiRs) combineren een baan als docent in het voortgezet onderwijs met verschillende werkzaamheden op de Radboud Universiteit. Op deze manier helpen ze de aansluiting van het voortgezet onderwijs op de universiteit te verbeteren. Ook laten ze studenten van de Radboud Universiteit kennismaken met het docentschap.
Het vergeten examendomein
In de publicatie 'Het vergeten examendomein - oriëntatie op studie en beroep' belichten de TiRs het belang van het examendomein C/F en het ambassadeurschap van de (examen)docent. Daarnaast wordt er door middel van concrete lesideeën een handreiking gedaan om uiting te geven aan dit onmisbare element van de vakles.
Blogs
De TiRs schrijven regelmatig blogs over wat hen bezighoudt. Ze belichten onderwerpen als profiel- en studiekeuze, het docentschap en onderwijs in het algemeen.
Je ego opzij: een aanvulling op het correctievoorschrift
De examentijd zorgt niet alleen voor spanning bij leerlingen, maar ook bij docenten. Saranne Schümers schrijft over haar ervaringen met het wachten op bericht van de tweede corrector en de (al dan niet vervelende) gesprekken die daarop volgen.
Het creëren van een rijker taal- en leesklimaat is niet zo sexy, maar wel urgent
De PISA-resultaten over de leesvaardigheid van jongeren zijn opnieuw zorgwekkend. Toch lijkt er weinig te veranderen aan ons taal- en leesonderwijs. Saranne Schümers deelt haar blik op de taal- en leesklimaatcrisis en het gebrek aan urgentiebesef.
De mooiste vorm van nascholing die er is?
Een uitwisseling lijkt misschien vooral leerzaam voor de leerlingen, maar het levert docenten ook waardevolle nieuwe inzichten op. Teacher in Residence Valerie Meessen schrijft over het belang van buitenlandse uitwisselingen in het onderwijs.
Maak kennis met onze huidige Teachers in Residence
Meer weten?
Teachers in Residence is een initiatief van het Radboud Pre-University College (PUC) of Society. Neem contact met ons op voor meer informatie of bekijk het aanbod van het PUC of Society.