Mijn liefde voor de Franse taal gaat ver terug in de tijd. Na de vele vakanties in Frankrijk tijdens mijn kinderjaren, kreeg ik in mijn tienerjaren de kans om in de zomervakantie enkele weken in Frankrijk te werken. In deze weken heb ik voor het eerst ervaren hoe het is om de Franse taal te spreken met “echte” Fransen. Dit verblijf vormde een keerpunt. Eenmaal terug op school wist ik het : over deze taal en de mensen die deze taal spreken wilde ik leren. Na het vwo ben ik dan ook Franse taal-en letterkunde gaan studeren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen met als hoogtepunt een Erasmus verblijf in Caen. Aansluitend heb ik mijn lesbevoegdheid gehaald, ook aan de Radboud Universiteit.
Ik wil aan mijn leerlingen vooral meegeven dat deuren voor hen open zullen gaan als zij de taal spreken van een ander. De Franse taal is wereldwijd aanwezig en daardoor een middel om met vele verschillende culturen in contact te komen. Daarnaast zie ik het als een mooie opdracht om leerlingen te helpen bij het vinden van hun interessegebieden en ik hoop dat ik daar vanuit mijn eigen enthousiasme voor de Franse taal en Franstalige culturen iets in kan betekenen.
Het is heel bijzonder om na zoveel jaren weer terug te zijn in Nijmegen en ik zie er naar uit om samen te werken met mijn collega’s uit het multidisciplinaire team van de Teachers in Residence.
Cynthia Brouwer - Franse Taal en Cultuur
Ik wil aan mijn leerlingen vooral meegeven dat deuren voor hen open zullen gaan als zij de taal spreken van een ander.
- Naam
- Cynthia Brouwer
- Huidige functie
- Teacher in Residence - Franse Taal en Cultuur
Mijn naam is Cynthia Brouwer. Onlangs ben ik gestart als Teacher in Residence. Ik ben ruim 25 jaar werkzaam als docent Frans in het voortgezet onderwijs. Sinds 2004 geef ik hoofdzakelijk les op de vwo afdeling van de KSE Etten-Leur waar ik ook mentor en studiecoach ben. Vanwege mijn betrokkenheid bij de vwo afdeling van mijn school is de functie van Teacher in Residence een mooie aanvulling op mijn werk. Vanuit deze rol streef ik ernaar om taal-en cultuurstudies onder de aandacht te brengen bij mijn leerlingen en zo een brug te slaan tussen de wereld van de wetenschap en die van het voortgezet onderwijs.