FTR-EDU100
Onderwijs in filosofie en levensbeschouwing
Cursus informatieRooster
CursusFTR-EDU100
Studiepunten (ECTS)6
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen; Opleiding Filosofie;
Docenten
Examinator
dr. W.J.F. van der Kuijlen
Overige cursussen docent
Docent
dr. W.J.F. van der Kuijlen
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. W.J.F. van der Kuijlen
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
SEM1  (05-09-2022 t/m 29-01-2023)
Aanvangsblok
SEM1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan je:
  • enkele maatgevende onderwijsideeën uit de (wijsgerige / levensbeschouwelijke) traditie herkennen, benoemen en verwoorden;
  • dergelijke ideeën
    • bij andere denkers herkennen en onderzoeken;
    • analyseren in termen van wijsgerig antropologische vooronderstellingen;
  • de bevindingen hiervan bij wijze van wetenschappelijke verslaglegging mondeling en schriftelijk communiceren.
Inhoud
De filosofie kent een lange traditie waarin antwoorden worden geformuleerd op de vragen naar het doel en de zin van onderwijs en naar de inrichting van (goed) onderwijs. Deze traditie gaat tenminste terug op Sokrates en de antwoorden zijn altijd, im- dan wel expliciet, gebaseerd op een bepaalde mensvisie. De opvatting over wat een mens is of kan zijn, bepaalt welke vormen van onderwijs voor haar geschikt zijn. Een onderwijsvisie en het daaraan ten grondslag liggende mensbeeld hebben daarom ook altijd een moreel en kritisch aspect: goed onderwijs is erop gericht om mensen op een bepaalde manier te vormen of te verbeteren en het onderscheidt zich kritisch van alternatieve vormen van onderwijs die op een ander mensbeeld geënt zijn en er strijdig mee zijn.
In deze cursus maak je kennis met een aantal maatgevende visies op onderwijs en met hun onderliggende mensbeelden. Je leert onderwijsvisies in deze termen analyseren en kunt het kritische potentieel van een visie benoemen en analyseren.
Onderwijsvisies die aan bod komen zijn o.a.: rituele tradities (in de oudere upanishads, de bijbel), Sokratische maieutiek, middeleeuws artes-onderwijs, renaissance-humanisme (Erasmus), Bildung, panoptiek (Foucault), mensenpark en antropotechniek (Sloterdijk)
 
Voorkennis
Een afgeronde bacheloropleiding filosofie of premaster filosofie.
Toetsinformatie
Om de cursus af te ronden houdt elke student een presentatie over een zelf te kiezen onderwijsvisie en schrijft ze een afsluitend paper over deze visie.
Bijzonderheden
Geïnteresseerde masterstudenten van buiten de tweejarige educatieve masteropleiding kunnen deze cursus volgen maar dienen daartoe eerst contact op te nemen met de contactpersoon (zie boven).
Verplicht materiaal
Wordt nader bekendgemaakt
Wordt tijdens het werkcollege en via Brighstpace bekend gemaakt. Sommige literatuur moet zelf opgezocht en geselecteerd worden.

Werkvormen
Werkcollege
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Paper
Weging1
ToetsvormPaper
GelegenhedenBlok SEM1, Blok SEM2

Opmerking
Presentatie en paper