Na afloop van de cursus kan je:
- enkele maatgevende onderwijsideeën uit de (wijsgerige / levensbeschouwelijke) traditie herkennen, benoemen en verwoorden;
- dergelijke ideeën
- bij andere denkers herkennen en onderzoeken;
- analyseren in termen van wijsgerig antropologische vooronderstellingen;
- de bevindingen hiervan bij wijze van wetenschappelijke verslaglegging mondeling en schriftelijk communiceren.
|
|
De filosofie kent een lange traditie waarin antwoorden worden geformuleerd op de vragen naar het doel en de zin van onderwijs en naar de inrichting van (goed) onderwijs. Deze traditie gaat tenminste terug op Sokrates en de antwoorden zijn altijd, im- dan wel expliciet, gebaseerd op een bepaalde mensvisie. De opvatting over wat een mens is of kan zijn, bepaalt welke vormen van onderwijs voor haar geschikt zijn. Een onderwijsvisie en het daaraan ten grondslag liggende mensbeeld hebben daarom ook altijd een moreel en kritisch aspect: goed onderwijs is erop gericht om mensen op een bepaalde manier te vormen of te verbeteren en het onderscheidt zich kritisch van alternatieve vormen van onderwijs die op een ander mensbeeld geënt zijn en er strijdig mee zijn.
In deze cursus maak je kennis met een aantal maatgevende visies op onderwijs en met hun onderliggende mensbeelden. Je leert onderwijsvisies in deze termen analyseren en kunt het kritische potentieel van een visie benoemen en analyseren.
Onderwijsvisies die aan bod komen zijn o.a.: rituele tradities (in de oudere upanishads, de bijbel), Sokratische maieutiek, middeleeuws artes-onderwijs, renaissance-humanisme (Erasmus), Bildung, panoptiek (Foucault), mensenpark en antropotechniek (Sloterdijk)
|
|
|
Een afgeronde bacheloropleiding filosofie of premaster filosofie.
|
|
Om de cursus af te ronden houdt elke student een presentatie over een zelf te kiezen onderwijsvisie en schrijft ze een afsluitend paper over deze visie.
|
|
Geïnteresseerde masterstudenten van buiten de tweejarige educatieve masteropleiding kunnen deze cursus volgen maar dienen daartoe eerst contact op te nemen met de contactpersoon (zie boven).
|
|