FTR-FIBA309-2
Bachelorwerkstuk
Cursus informatieRooster
CursusFTR-FIBA309-2
Studiepunten (ECTS)10
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen; Opleiding Filosofie;
Docenten
VorigeVolgende 5
Examinator
dr. F.R. van Caspel
Overige cursussen docent
Docent
dr. F.R. van Caspel
Overige cursussen docent
Examinator
dr. D. Cellamare
Overige cursussen docent
Docent
dr. D. Cellamare
Overige cursussen docent
Examinator
prof. dr. P.I.M.M. van Haute
Overige cursussen docent
Collegejaar2018
Periode
PER3-PER4  (04-02-2019 t/m 09-06-2019)
Aanvangsblok
PER3
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kun je:
  • een probleemstelling formuleren;
  • relevante literatuur verzamelen en verwerken;
  • het verzamelde materiaal verwerken in een betoog dat helder is opgebouwd;
  • een keuze of standpunt met argumenten onderbouwen;
  • logische conclusies trekken uit het betoog;
  • een werkstuk schrijven dat voldoet aan gangbare eisen wat betreft stijl, vormgeving en referenties;
  • feedback geven op de opzet van werkstukken van medestudenten.
Inhoud
De bacheloropleiding wordt afgesloten met een bachelorwerkstuk van 10 EC. De begeleiding vindt plaats in het kader van een practicum met aanwezigheidsplicht dat zowel tijdens het eerste als tijdens het tweede semester wordt aangeboden. Het bachelorwerkstuk wordt telkens aan het eind van het desbetreffende semester afgerond. In het tweede semester heb je de keuze uit de volgende vier thema's:
  • Vrije wil door dr. Davide Cellamare (Geschiedenis van de filosofie)
  • Subjectcentrisme door prof. dr. Philippe van Haute (Fundamentele filosofie)
  • Causaliteit en het mind-body probleem: door drs. Frank van Caspel (Filosofie van taal en cognitie)
  • De ethiek van de manipulatie door dr. Fleur Jongepier 
     
Algemeen
Schrijf je via Osiris in voor deze cursus en eveneens voor het gewenste thema. De cursus Bachelorwerkstuk wordt zowel in het eerste als in het tweede semester aangeboden. Voor het eerste semester schrijf je je in voor FTR-FIBA309-1 en voor het tweede semester schrijf je je in voor FTR-FIBA309-2. Je kunt een keuze maken uit een van de 4 thema's voor je bachelorwerkstuk. Deze keuze dien je direct in bij de inschrijving voor het vak. Wanneer je geen themakeuze indient, word je automatisch bij een thema ingedeeld.
Voor de volledigheid wijzen wij je erop dat de thematische focus van elke van de vier groepen strikt wordt gehandhaafd. Dit betekent dat je onder begeleiding van de werkgroepdocent een vraagstelling ontwikkelt die daadwerkelijk binnen het thema van de werkgroep past. Op deze manier worden groepen gecreëerd van studenten die enerzijds werken aan hun eigen werkstuk, maar tegelijkertijd gezamenlijk een specifiek filosofisch thema uitdiepen. Door middel van intensieve, interactieve begeleiding tijdens het college, schrijf je in een aantal stappen (uitwerken vraagstelling, structuurschema, eerste proeve, definitieve versie) je bachelorwerkstuk. De bachelorwerkstukken worden aan het eind van het semester beoordeeld tijdens een zitting van de bachelorwerkstukcommissie bestaande uit de vier werkgroepdocenten onder leiding van de opleidingscoördinator. Onvoldoende werkstukken kunnen herkanst worden.

Korte beschrijving van de thema's

Vrije wil
Vrije wil is een van de meest omstreden thema's in de hedendaagse filosofie. Nieuwe inzichten in de neurowetenschappen lijken onze basisintuïties over eigenaarschap en het vrijwillige karakter van onze acties in twijfel te trekken. Veel cognitiefilosofen proberen dit probleem aan te pakken. Door gebruik te maken van middeleeuwse en vroegmoderne theorieën en concepten proberen ze een wetenschappelijk aanvaardbare uitleg van de vrije wil uit te werken. In deze groep schrijft u een scriptie over middeleeuwse, vroegmoderne, of hedendaagse discussies over de vrije wil. Denk bijvoorbeeld aan auteurs zoals Augustinus, David Hume en Immanuel Kant, maar ook aan hedendaagse filosofen zoals Richard Dawkins, Daniel Dennett, Harry Frankfurt en Derk Peereboom.

Subjectcentrisme 
De continentale wijsbeerte uit de vorige eeuw (en tot vandaag) wordt - minstens sinds Nietzsche - vaak gekarakteriseerd als een kritiek van het subjectcentrisme. Hoe moeten we dit begrijpen? Deze kritiek kan in ieder geval niet zonder meer als 'verwerping' van de subjectiviteit zonder meer worden begrepen (iets wat een naïeve lectuur van bijvoorbeeld het werk van Foucault zou kunnen doen vermoeden). Wat zou een dergelijke verwerping immers kunnen betekenen? Wat houdt dit subjectcentrisme dan precies in en welke verschillende kritieken werden er door verschillende auteurs op geformuleerd? Er kunnen scripties worden geschreven over auteurs zoals Heidegger en Foucault, maar ook over Nietzsche, Freud of Derrida. Hierbij kunnen thema's aan bod komen zoals bijvoorbeeld 'Wat is een auteur?', 'Hoe komt de betekenis van een tekst tot stand'? 'Wat betekent het primaat van de taal?' Steeds zal een kritische lectuur van een tekst van een van de vermelde auteurs - of een andere auteur uit dezelfde traditie (af te spreken) - centraal moeten staan.


Causaliteit en het mind-body probleem
In de 20e eeuw zijn in rap tempo verschillende posities met betrekking tot het mind-body probleem de revue gepasseerd. Behaviorisme, identiteitstheorie, anomalous monism, functionalisme, en zelfs eliminativisme. Een fundamentele uitdaging die als een rode draad door deze theorieën loopt is verklaren hoe mentale fenomenen causaal effectief kunnen zijn. De afgelopen paar jaar wordt een nieuwe theorie van causaliteit betrokken bij dit debat: James Woodward’s interventionisme. Verschillende auteurs hopen dat deze moderne variant van een manipulabiliteitstheorie licht kan werpen op het probleem…
In deze groep schrijf je over ‘metaphysics of mind’ in brede zin. Je kan posities in het mind-body debat onderzoeken en daarbinnen stelling nemen, of de notie van causaliteit gaan uitpluizen. Auteurs als Gilbert Ryle, J.J.C. Smart, Donald Davidson, Hilary Putnam, Daniel Dennett, Paul Churchland, Jaegwon Kim en James Woodward kunnen behandeld worden.

Literatuur ter oriëntatie:
  • Kim, Jaegwon. 2005. Physicalism, or something near enough. Hoofdstuk 1, p.7-22
De ethiek van manipulatie 
Mogen we anderen manipuleren door bijvoorbeeld tegen ze te liegen, hen te misleiden of niet de hele waarheid te vertellen? Dit klassiek ethische vraagstuk heeft historisch gezien tot grote verdeeldheid geleid tussen bijvoorbeeld Kantianen en utilisten. Is manipulatie altijd moreel ontoelaatbaar of is het soms toch toegestaan omdat het tot betere uitkomsten leidt? Wat is de relatie tussen manipulatie en autonomie? En wat telt eigenlijk als manipulatie, hoe verschilt manipuleren van iemand overtuigen, en valt er wel een duidelijk verschil te maken? Is ‘nudging’ een voorbeeld van moreel problematische manipulatie of niet per se? Dit soort epistemische en ethische vragen rondom manipulatie zijn niet alleen theoretisch interessant, maar gezien recente discussies rondom ‘fake news’, Cambridge Analytica en de Russische bemoeienis met de Amerikaanse verkiezingen van 2016, ook hoogst actueel. 
Bijzonderheden
De coördinerend docent is Joyce Gusman-Vermeer, MA. Voor vragen over de cursus kun je mailen naar j.vermeer@ftr.ru.nl.

Werkvormen
Practicum
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Bachelorscriptie
Weging1
ToetsvormScriptie
GelegenhedenBlok TENT4, Blok TENT5