FTR-FIBAV206
Kenleer en wetenschapsleer
Cursus informatieRooster
CursusFTR-FIBAV206
Studiepunten (ECTS)5
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen; Opleiding Filosofie;
Docenten
Docent
dr. C.J.J. Buskes
Overige cursussen docent
Examinator
dr. C.J.J. Buskes
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. C.J.J. Buskes
Overige cursussen docent
Collegejaar2020
Periode
SEM1  (31-08-2020 t/m 24-01-2021)
Aanvangsblok
SEM1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus: 
  • kun je kanttekeningen maken bij de notie van 'wetenschappelijke objectiviteit', en begrijp je hoe de wetenschap desondanks tot vooruitgang komt;
  • kun je belangrijke ontwikkelingen in de (analytische) kennisleer koppelen aan kwesties binnen de wetenschapsfilosofie;
  • ben je in staat om de belangrijkste posities binnen de wetenschapsfilosofie te benoemen en te becommentariëren.
Inhoud
In deze cursus leer je om kritisch na te denken over de vele facetten van de wetenschap. De eerste acht colleges van de cursus zijn een inleiding tot de wetenschapsfilosofie. De vraag die centraal staat, luidt: wat is er eigenlijk zo bijzonder aan de wetenschap en de wetenschappelijke methode? Je maakt kennis met de vele facetten van de wetenschap aan de hand van een aantal invloedrijke wetenschapsfilosofen, waaronder Karl Popper, Thomas Kuhn, Paul Feyerabend, en Imre Lakatos. Thema's die aan de orde komen zijn onder meer het demarcatieprobleem, de theoriegeladenheid van observatie, de sociale dimensie van wetenschap, en het wetenschappelijk realisme-debat. In de laatste vier colleges van de cursus kijken we naar enkele belangrijke ontwikkelingen in de (analytische) kennisleer van de twintigste eeuw. Deze ontwikkelingen zijn nauw verbonden met – of vormen juist een reactie op – de ideeën die eerder in de colleges wetenschapsfilosofie ter sprake kwamen. Aan bod komen onder andere: Quine's twee dogma's van het empirisme, Wilfrid Sellar's myth of the given, Donald Davidson's notie van conceptuele schema's, en Jerry Fodor's kritiek op het idee van theoriegeladenheid van observatie.  
Niveau

Voorkennis

Toetsinformatie

Bijzonderheden

Verplicht materiaal
Literatuur
Handboek inleiding in de wetenschapsfilosofie.
ISBN:9789053524947
Titel:Wat Heet Wetenschap?
Auteur:Chalmers, Alan
Uitgever:Boom, Amsterdam
Druk:10
Kosten:30,00
Teksten
Geselecteerde (primaire) teksten van verschillende (wetenschaps)filosofen. De teksten worden tijdens de cursus ter beschikking gesteld. Zie Brightspace.

Werkvormen
Hoorcollege

Toetsen
Schriftelijk tentamen
Weging1
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok SEM1, Blok SEM2