Na afloop van deze cursus:
- kun je de belangrijkste posities in het debat over sociale cognitie en onbewuste vooroordelen (bias) beschrijven;
- ben je in staat kritisch te reflecteren op de relevante literatuur en kun je verbanden leggen tussen ogenschijnlijk uiteenlopende en verschillende onderwerpen;
- ben je in staat je wetenschappelijke bevindingen mondeling en schriftelijk te presenteren;
- ben je in staat je onderzoeksresultaten te vertalen naar een breed publiek van geïnteresseerde leken.
|
|
In deze cursus staan de volgende twee onderwerpen centraal:
1. Sociale cognitie
Mensen zijn sociale wezens: In het alledaagse lezen hebben we doorgaans vrij snel door wat anderen denken en doen. Ook bij andere diersoorten is onderzoek naar sociale cognitie in volle gang. In het eerste deel van deze cursus gaan we in op de vraag hoe mensen en andere diersoorten elkaar begrijpen, en welke cognitieve vermogens daarbij betrokken zijn, vanuit een vergelijkend perspectief. Komen deze vermogens overeen of zijn ze fundamenteel anders? Wat kunnen wij over de vermogens van andere dieren leren door onderzoek naar mensen en andersom? Wat is het beste raamwerk om sociale cognitie te begrijpen in mensen en andere diersoorten? We behandelen verschillende theorieën, waarbij ook relevante empirische literatuur in beschouwing word genomen.
2. Onbewuste vooroordelen en antropomorfisme
Het tweede deel borduurt voort op de vraag hoe wij andere mensen en dieren begrijpen. Onderzoek naar relatief onbewuste en automatische processen die ons begrip van anderen beïnvloed staat hierin centraal. We behandelen 'implicit bias' (de onbewuste vooroordelen die we hebben ten opzichte van sommige sociale groepen) en 'antropomorfisme' (het automatisch toeschrijven van menselijke eigenschappen aan andere diersoorten en zelfs levenloze objecten). Wat zijn dit voor processen? Zijn ze nuttig of misleidend? Hebben ze een gedeelde oorzaak? Wat zeggen ze over ons als persoon? Hebben ze een normatieve component? Hierbij komen verschillende perspectieven aan bod.
|
|
|
|
|
|
|