Na afloop van deze cursus:
- heb je inzicht verworven in de huidige crisis van het Midden-Oosten aan de hand van de belangrijkste politieke theorieën die zich daarmee bezighouden;
- heb je geleerd de verschillen tussen de landen van het Midden-Oosten te herkennen;
- heb je geleerd de islam in de economische, politieke, internationale context van de regio te plaatsen.
|
|
Het Midden-Oosten is een gebied dat chronisch aan instabiliteit lijdt en waar religieuze en etnische conflicten de boventoon voeren. In deze cursus wordt ingegaan op de belangrijkste verklaringen daarvoor.
In de eerste helft van het college wordt je bekend gemaakt met de belangrijkste theorieën die gebruikt worden om de politieke crisis van het Midden-Oosten te analyseren. Daarbij staan een vijftal theorieën centraal:
- "civil society" theorie (waarom blijft de de ontwikkeling van een maatschappelijk middenvlak uit en is die belangrijk voor democratisering?),
- autoritaire "resilience" theorieën (waarom zijn staten resistent, "resilient", voor democratische eisen?),
- de "inclusion-moderation" theorie (worden islamitische bewegingen politiek gematigd als ze in het politieke proces worden betrokken?),
- sociale bewegingstheorie (hoe groot is de rol van sociale bewegingen in de regio en is die positief of negatief?)
- en citizenship-theorie (waarom stellen inwoners van de regio steeds meer eisen die burgerschap en participatie bevorden?).
In de tweede helft van het college leer je de theorieën toe te passen op vijf landen uit het Midden-Oosten (Marokko, Tunesië, Egypte, Syrië en de Golf regio) en leer je de sterke en zwakke punten van de theorieën kennen.
Na het eerste blok schrijft je een essay (3000 woorden) over de verschillende theorieën en maakt een vergelijking daartussen. Aan het eind van het tweede blok schrijf je een essay over de toepassing van de theorieën op de verschillende landen.
|
|
|