Na afloop van deze cursus ben je in staat om
- een vroegchristelijke tekst te situeren in zijn oorspronkelijke historische, literaire en sociale context;
- een vroegchristelijke tekst zelfstandig te lezen en te interpreteren met behulp van hulpmiddelen zoals bijbelcommentaren en wetenschappelijke artikelen;
- een complex concept als racisme zorgvuldig te definiëren;
- het gebruik van de term racisme en aanverwante begrippen in wetenschappelijke literatuur en media kritisch te duiden;
- een visie te formuleren op de bruikbaarheid van deze en gerelateerde terminologie m.b.t. de oudheid.
|
|
Racisme en vroeg christendom
In deze cursus gaan we ons bezighouden met een begrip dat de laatste tijd de gemoederen nogal bezighoudt: racisme. Het is een woord dat we voortdurend langs zien komen, maar wat betekent het eigenlijk precies en hoe verhoudt dit woord zich tot andere begrippen zoals etnisch vooroordeel en xenofobie? Specifiek zullen we ons afvragen in deze cursus of er sprake is van racisme en/of antiracisme in vroegchristelijke literatuur. Deze teksten, waaronder de 27 documenten die zijn opgenomen in het Nieuwe Testament, zijn enorm belangrijk geweest in de loop van de geschiedenis en hebben ons denken over de onderlinge verhouding tussen mensen diepgaand beïnvloed. Wat hebben het Nieuwe Testament en andere literatuur uit deze periode te zeggen over hoe mensen met verschillende etnische achtergronden met elkaar (moeten) omgaan? Kunnen we in dit verband spreken over (anti)racisme of is dat anachronistisch? Welke invloed hebben deze teksten in de loop van de geschiedenis uitgeoefend op vraagstukken m.b.t. raciale en etnische gelijkheid? En welke rol spelen ze vandaag de dag? De cursus bestaat uit een collegereeks met veel ruimte voor onderlinge discussie en wordt afgesloten met een paper.
|
|
|
|
|
|
|