Na afloop van deze cursus:
- kun je de wetenschappelijke voorwaarden en doelen benoemen van methoden en technieken van klinisch onderzoek in hun relevantie voor kennisontwikkeling in de geestelijke verzorging;
- ben je in staat om kwalitatieve onderzoekstechnieken toe te passen in de analyse van klinische onderzoeksgegevens volgens gangbare methodologische standaarden;
- ben je in staat om een klinisch onderzoek op te stellen en uit te voeren dat relevant is voor probleemstellingen in de geestelijke verzorging, en dat je conceptueel en technisch op academisch niveau verantwoordt.
|
|
Het college heeft het karakter van een hoorcollege met practicumopdrachten, gericht op het ontwerpen en uitvoeren van een eigen empirisch onderzoek in een klinische setting van geestelijke verzorging. Je bereidt het college voor het lezen van de aangegeven literatuur in de cursusgids, en het raadplegen van de powerpoints die voorafgaand aan het college (in pdf-vorm) op Brightspace worden geplaatst. Verder zijn er enkele opdrachten.
Ter voorbereiding van de 2e sessie neem je een kleine persoonlijkheidstest bij jezelf af. Dat wordt in het eerste college uitgelegd.
Ter voorbereiding van de 3e sessie neem je het zgn. FICA-instrument bij iemand af. Dat wordt in het tweede college uitgelegd.
Ter voorbereiding van de 4e sessie neem je een verkorte versie van de ZKM af. Dat wordt in het derde college uitgelegd.
In de periode tussen blok 1 en 2 stel je een eerste opzet van een onderzoekontwerp op (3-5 blz.), met daarin een vraag- en doelstelling van klinisch onderzoek. Voor de opzet van het onderzoek gebruik je een handboek voor praktijkonderzoek (Doorewaard en Verschuren, verplicht voor de scriptiewerkplaats), terwijl je voor de inhoud uitgaat van academische literatuur dien je zelf bijeen zoekt. Over de eerste opzet krijg je persoonlijke feedback.
In blok 2 werk je aan opdrachten voor Atlas-TI. Dat schaf je aan via Surfspot: https://www.surfspot.nl/software/atlas-ti-8-ru-nijmegen-windows-mac.html (€ 3,0; inloggen met je s-nummer bij Radboud universiteit). De opdrachten bestaan uit het (eventueel groepsgewijs) analyseren van een aangeleverde teksten aan de hand van webinars die op een youtube-kanaal beschikbaar zijn (https://www.youtube.com/user/ATLASti01).
|
|
|
|
|
Het college wordt afgesloten met een werkstuk dat is opgebouwd volgens de uitgangspunten van het handboek 'het ontwerpen van een onderzoek', d.w.z. met een conceptueel en technisch design. Daartoe behoort een empirisch verslag van een kwalitatief (pilot-)onderzoek volgens de procedures beschreven in het handboek 'Qualitative data analysis with Atlas-TI'.
|
|
|