FTR-THMA210
Health Care Humanities Paper
Course infoSchedule
Course moduleFTR-THMA210
Credits (ECTS)5
Category-
Language of instructionEnglish
Offered byRadboud University; Faculty of Philosophy, Theology and Religious Studies; Opleiding Theologie;
Lecturer(s)
Lecturer
dr. J.L.P. van Gurp
Other course modules lecturer
Contactperson for the course
prof. dr. H.J.M. Venbrux
Other course modules lecturer
Lecturer
prof. dr. H.J.M. Venbrux
Other course modules lecturer
Examiner
prof. dr. H.J.M. Venbrux
Other course modules lecturer
Academic year2023
Period
JAAR  (04/09/2023 to 01/09/2024)
Starting block
JAAR
Course mode
full-time
Remarks-
Registration using OSIRISYes
Course open to students from other facultiesNo
Pre-registrationNo
Waiting listNo
Placement procedure-
Aims
 
Content
Health Care Humanities is een interdisciplinair studiegebied. Kennis en inzichten uit enerzijds de (bio)medische wetenschappen en zorgdisciplines, en anderzijds geesteswetenschappelijke disciplines als ethiek, communicatie, filosofie, religie, kunst en geschiedenis worden gecombineerd. Hierdoor komen we tot een rijker begrip van ervaringen rondom ziekte, gezondheid, dis/ability, lichamelijkheid, identiteit en diversiteit in de context van de gezondheidzorg. 

In het paper dat je gaat schrijven staat een vraagstuk uit de gezondheidszorg centraal. Het onderwerp en de te bestuderen literatuur wordt vastgesteld in overleg met de docent.  

 
Level

Presumed foreknowledge

Test information

Specifics
Dit onderdeel, uitsluitend voor masterstudenten theologie met een GV-traject, sluit nauw aan bij het interfacultaire onderwijstraject Health Care Humanities (https://www.ru.nl/healthcarehumanities/) van de faculteiten der medische wetenschappen, letteren en filosofie, theologie en religiewetenschappen. Het traject bestaat uit de volgende zes modules: ‘levensloop’, ‘kiezen in de zorg’, ‘pijn en lijden’, ‘ziekte en gezondheid’, ‘techniek en toekomst’ en ‘global health’. Deze cursussen zijn interdisciplinair: studenten van de medische faculteit, de faculteit der letteren en de faculteit filosofie, theologie en religiewetenschappen nemen er aan deel (en indien er plaats is ook studenten van andere dan de genoemde faculteiten). Het onderwijs heeft een sterk interactief karakter. In plaats van dit onderdeel kun je ook kiezen uit de andere modules die worden aangeboden. Indien praktisch mogelijk geniet dat ook de voorkeur.
Recommended materials
Literature
"Most of us want and expect medicine’s miracles to extend our lives. In today’s aging society, however, the line between life-giving therapies and too much treatment is hard to see—it’s being obscured by a perfect storm created by the pharmaceutical and biomedical industries, along with insurance companies. In Ordinary Medicine Sharon R. Kaufman investigates what drives that storm’s “more is better” approach to medicine: a nearly invisible chain of social, economic, and bureaucratic forces that has made once-extraordinary treatments seem ordinary, necessary, and desirable. [. . .] Today’s medicine, Kaufman contends, shapes nearly every American’s experience of growing older, and ultimately medicine is undermining its own ability to function as a social good. Kaufman’s careful mapping of the sources of our health care dilemmas should make it far easier to rethink and renew medicine’s goals."
Title:Ordinary Medicine: Extraordinary Treatments, Longer Lives, and Where to Draw the Line
Author:Sharon R. Kaufman
Publisher:Duke University Press
Visual material
Simon Peyton Jones, ‘How to write a great research paper’, https://sms.cam.ac.uk/media/1464870

Instructional modes
Seminar
Attendance MandatoryYes

Tests
Paper
Test weight1
Test typePaper
OpportunitiesBlock JAAR, Block JAAR