| | | | Cursus | | LET-ACWB105 | Categorie | | B1 (Eerste jaar bachelor) | Voertaal | | Nederlands | Aangeboden door | | Radboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Algemene cultuurwetenschappen; | Docenten | | | | Collegejaar | | 2022 | | Periode | | PER 1-PER 2 | (05-09-2022 t/m 29-01-2023) |
| Aanvangsblok | | PER 1 | |
| Onderwijsvorm | | voltijd | |
| Opmerking | | - | Inschrijven via OSIRIS | | Ja | Inschrijven voor bijvakkers | | Ja | Voorinschrijving | | Nee | Wachtlijst | | Nee | Plaatsingsprocedure | | - |
| | | | | |
Na afloop van de cursus kan de student:
- de meest gangbare begrippen en modellen voor de analyse van proza- en poëzieteksten toepassen;
- met behulp van deze begrippen en modellen analyses maken van concrete teksten en deze analyses koppelen aan een interpretatie volgens de principes van het structuralisme en het poststructuralisme;
- in de meest gangbare methodes voor de analyse van klassieke, hedendaags gecomponeerde en popmuziek, methodes waarin het luisteren centraal staat, begrijpen en deze voor een deel ook toepassen;
- met behulp van deze modellen analyses maken van concrete muziekstukken en om deze analyses koppelen aan een interpretatie in een schriftelijk verslag en mondelinge presentatie, zowel individueel als in groepsverband;
- de formele kenmerken van muzikale composities benoemen en blijk geven van een persoonlijke en analytische luisterervaring door opgedane kennis over de muziekgeschiedenis, muziekanalyse en muzieksociologie toe te passen;
- de meest gangbare technische termen binnen de analyse van beeld toepassen;
- een film en ander beeldmateriaal analyseren op alle formele kenmerken en deze analyses koppelen aan een interpretatie in een schriftelijk verslag, zowel individueel als in groepsverband, waarbij de culturele en maatschappelijke context van productie en receptie in acht wordt genomen.
|
|
|
Communiceren over kunst is nauwelijks mogelijk zonder analyse. Analyse legt de onderdelen van een kunstobject bloot met behulp van een algemeen begrippenkader. Dat vergt oefening en afweging, want niet altijd is een algemeen begrip zonder meer op een specifiek werk van toepassing. De eigenaardigheden die je bij de analyse ontdekt dienen tevens als gereedschap bij de interpretatie van dat werk.
Tekst: welke vormen van herhaling en beeldgebruik treffen we aan in literaire teksten? Welke rollen kan een verteller spelen in verhalen? Hoe ontstaat humor? Deze en andere vragen vormen het uitgangspunt voor dit deel van de cursus. Ook zal blijken dat literaire technieken een belangrijke rol spelen in uiteenlopende teksten zoals reclameslogans, popsongs, en strips.
Muziek: je maakt kennis met fundamentele elementen van de muziektheorie zoals notenschrift, maatsoorten, intervallen, toonladders en akkoorden. Daarnaast leer je letterlijk je oren te gebruiken, en op een nieuwe manier nadenken over muziek. Je onderzoekt hoe muzikale effecten tot stand komen en hoe ze de luisteraar kunnen beïnvloeden. Daarbij worden uiteenlopende muziekfragmenten geanalyseerd.
Beeld: je leert om aan de hand van het boek Film Art elementen van het beeld te analyseren, zoals verhalende structuur, mise-en-scène, cameravoering, geluid en montage. De nadruk in de cursus ligt op speelfilms, maar alle behandelde elementen komen ook in andere soorten beelden voor, zoals schilderkunst, documentaires of videoclips.
|
|
| | | | |
|
|
| | | Verplicht materiaalBoekISBN | : | | 9781259253317 |
Titel | : | | Film Art |
Auteur | : | | David Bordwell, Kristin Thompson, Jeff Smith |
Uitgever | : | | New York: McGraw-Hill Education, 2017. |
Druk | : | | 12 |
|
|
WerkvormenHoorcollege incl. filmAanwezigheidsplicht | | Ja |
| WerkcollegeAanwezigheidsplicht | | Ja |
AlgemeenDe colleges worden aangevuld met een verplicht gezamenlijk concertbezoek. Bij de cursus hoort een website met alle literatuur en te analyseren objecten (voor zover het mogelijk is deze online beschikbaar te stellen; de filmfragmenten zijn niet online). Ook is op de website aanvullende informatie te vinden, uiteenlopende mededelingen en de uitslagen van de verschillende toetsen.
|
| ToetsenAnalyse van tekst, PortfolioWeging | | 34 |
Toetsvorm | | Werkstuk |
Gelegenheden | | Blok PER 1, Blok PER 2 |
Minimum cijfer5,5
| Analyse van muziek, PortfolioWeging | | 33 |
Toetsvorm | | Werkstuk |
Gelegenheden | | Blok PER 1, Blok PER 2 |
Minimum cijfer5,5
| Analyse van beeld, schrift.tent.Weging | | 26 |
Toetsvorm | | Schriftelijk tentamen |
Gelegenheden | | Blok PER 2, Blok PER 3 |
Minimum cijfer5,5
| Analyse van beeld, PortfolioWeging | | 7 |
Toetsvorm | | Werkstuk |
Gelegenheden | | Blok PER 2, Blok PER 3 |
Minimum cijfer5,5
|
|
| | |
| |
| |