Na afloop van de cursus kunnen studenten:
- De wetenschappelijke waarde en relevantie van bronnen vaststellen, onder andere door deze samen te vatten, te parafraseren en hun hoofdvragen uit te lichten;
- Een kort onderzoek ontwerpen en uitvoeren binnen de voorwaarden die door de cursus bepaald worden;
- Rapporteren over de resultaten van hun onderzoeksprojecten in de vorm van een academisch essay dat zich kenmerkt door een heldere structuur, het gepast formele taalgebruik, foutloze spelling en interpunctie, een gepaste layout en een perfecte annotatie van bronnen volgende de richtlijnen van MLA;
- Relatief eenvoudige argumenten presenteren op een heldere en logische manier;
- Een groepspresentatie die gebruik maakt van audiovisuele hulpmiddelen ontwerpen, voorbereiden en uitvoeren;
- Constructieve feedback op essays en presentaties van peers geven, ontvangen en verwerken;
- Hun werk organiseren en archiveren, deadlines respecteren en verantwoordelijkheid nemen voor het eigen functioneren.
|
|
De cursus heeft vier aandachtsgebieden:
- Strategisch lezen: het verwerken van lange en wetenschappelijke teksten door een doelgerichte en kritische leeshouding.
- Heuristiek: het formuleren van zoektermen en zoekstrategieën, en de omgang met zoekmachines en databases, als voorbereiding op een wetenschappelijk onderzoek.
- Academisch schrijven: het ontwikkelen van een wetenschappelijke vraagstelling, het opzetten van een betoog, en het aanwenden van een correcte schrijfwijze en bronvermelding.
- Mondeling presenteren: het voorbereiden en uitvoeren van een presentatie over een wetenschappelijk onderwerp.
Tijdens deze cursus schrijf je een zogenaamd interdisciplinair essay, aan de hand van de vaardigheden die je bij de cursus Academische Vaardigheden opdoet. Het werkproces en de vorm van het essay worden bij Academische Vaardigheden beoordeeld; de inhoud wordt inhoudelijk beoordeeld bij History of the Western Arts 1. Premasterstudenten schrijven een essay dat losstaat van History of the Western Arts, maar verder voldoet aan alle eisen die in deze cursus aan het doen van onderzoek en het rapporteren van resultaten gesteld worden.
In groepsverband presenteer je de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek dat een inhoudelijke koppeling heeft met de cursus History of the Western Arts 2. Het interdisciplinaire essay van díe cursus schrijf je tijdens Academische vaardigheden zelfstandig en maakt geen deel uit van de beoordeling. Zowel vorm als inhoud worden bij History of the Western Arts 2 beoordeeld.
Bij zowel de schrijf- als mondelinge vaardighedentraining speelt peerfeedback een centrale rol. Zowel de peerfeedback als je eigen deelopdrachten worden samen in een portfolio beoordeeld.
|
 |
|
|
|
|
|