Na succesvolle afronding van deze cursus kun je:
- uitleggen wat 'gender' kan betekenen in de verschillende aangereikte theoretische tradities;
- analyseren en kritisch evalueren hoe het 'genderen' van makers en publieken de kunst- en mediawereld in alle stadia van het maak-/receptieproces beïnvloeden;
- vanuit intersectioneel perspectief analyseren en kritisch evalueren hoe de kunsten en andere cultuuruitingen, zowel in de media als het leven van alledag, mannen, vrouwen en anderen representeren;
- verschillende genderstijlen (incl. verschillende vormen van mannelijkheid en vrouwelijkheid) onderscheiden en herkennen in het dagelijks leven en in kunst- en mediauitingen, en een begrip cultiveren voor zowel de onzekerheden als creativiteit die met deze stijlen gepaard gaan;
- ideeën en ervaringen op het gebied van gender in de media, kunsten en dagelijkse cultuur uitwisselen met anderen op een open, (zelf)kritische en constructieve wijze;
- schriftelijk verslag doen van een kort, op wetenschappelijke en zelfstandige wijze uitgevoerd onderzoek naar punt 2, 3 of 4.
|
 |
|
Deze cursus biedt een introductie in culturele genderstudies, met speciale aandacht voor de rol van gender in de media en de kunsten, maar ook voor gender in het dagelijks leven en in onze culturen meer in het algemeen. Het vakgebied genderstudies onderzoekt de socioculturele betekenissen die we aan seksuele verschillen hechten, en bestudeert de ingewikkelde interacties tussen gender en andere identiteitsparameters zoals 'ras', 'klasse', lichamelijke en geestelijke gesteldheid ('gezondheid', 'ability') en seksualiteit. Mannelijkheid en vrouwelijkheid liggen niet vast, maar worden voortduren ge(her)produceerd. De kunsten en andere mediauitdrukkingen spelen hier een belangrijke rol in.
In het bijzonder zullen we in deze cursus aandacht besteden aan:
- Wat is gender?
- Hoe vormt het 'genderen' van kunstenaars en andere mensen in de kunst- en mediawereld hun kennis, hun agency (vrijheid, handelingspotentieel) en hun toegang tot instituties, canons en publieken? En andersom: de toegang van publieken tot bepaalde kunstenaars? Wat is de rol van het lichaam? En kan een subalterne/onderdrukte sociale positie wellicht ook intellectuele of artistieke voordelen hebben?
- Hoe worden mannen, vrouwen en anderen uitgebeeld? Hoe nodigen kunst en andere media hun publiek uit om naar mensen te kijken die anders zijn dan het publiek zelf? En welke invloed hebben andere factoren die iemands sociale positie bepalen - validisme (ableism), racialisering, seksueel gedrag, genderpresentatie, religie, rijkdom... - op deze representaties?
- Wat betekenen mannelijkheid en vrouwelijkheid voor verschillende mensen? Hoe komen angst voor en nieuwsgierigheid naar deze genderstijlen terug in media en kunst? En wat doet het publiek er vervolgens mee?
Deze cursus behandelt zulke kwesties aan de hand van tekst, muziek, theater, beeldende kunst, tijdelijke en permanente lichaamsmodificatie en andere culturele uitingen, zowel in 'serieuze' als 'populaire' kunst, inclusief ons alledaagse taalgebruik. De focus ligt hierbij op Nederland en West-Europa maar we gebruiken ook een groeiend aantal theorieën en casussen uit andere werelddelen. Hierbij kunnen we jullie hulp zeer gebruiken. Hoe dan ook zul je kennismaken met een aantal van de belangrijkste concepten en debatten van de afgelopen decennia over de relatie tussen gender en de kunsten.
|
 |
|
|
Kennis uit de ACS/ACW-cursus Cultural Theory of de themacursus uit de Letterenfacultaire Genderminor wordt bekend verondersteld in deze cursus. Als je geen van beide hebt afgerond voordat je aan Gender en de kunsten begint, raden we aan dat je een korte introductie op critical theory leest; bijvoorbeeld een van de volgende zeer interessante, korte en goedkope boekjes:
- Catherine Belsey. Poststructuralism: A Very Short Introduction. Oxford UP, 2002. ISBN: 9780192801807.
- OF Jonathan Culler. Literary Theory: A Very Short Introduction . Second edition, Oxford UP, 2011. ISBN: 9780199691340.
- OF Robert J.C. Young. Postcolonialism: A Very Short Introduction. Second edition. Oxford UP, 2020. ISBN: 9780198856832.
- OF Stuart Sim and Boris Van Loon. Introducing Critical Theory. Icon Books, 2004.
|
|
|
Hoewel deze cursus gecategoriseerd is als 'hoorcollege', zal het werk in de collegezaal grotendeels bestaan uit discussie in grotere en kleinere groepen.
|
|