Na afloop van deze cursus kan je:
- op het vlak van hedendaagse literatuur, theater en film reflecteren op de uitvoering en presentatie van kunst in haar maatschappelijke en artistieke context;
- een gefundeerde discussie voeren over de inhoud, vorm en functie van kunst en kunstkritiek;
- schriftelijk een geïnformeerd, genuanceerd en overtuigend eigen oordeel vellen of probleemstelling formuleren over een actuele kunstuiting in gangbare kunstjournalistieke genres.
|
|
Deze cursus is een aanvulling op en verdieping van de cursussen ‘History of the Western Arts’ en ‘Analyse van Muziek, Tekst en Beeld’, die je in het eerste jaar hebt gevolgd. We gaan ook dieper in op de in het mentoraat begonnen discussie over de waarde, status en het unieke karakter van de cultuurwetenschap, onder andere door samen na te denken over kwesties als de taak van de kunstcriticus, de waarde van academisch ontwikkelde expertise en de vertaling van deze kennis in op een algemeen publiek gerichte kunstjournalistieke genres. Daarbij leer je zelf enkele van die genres beoefenen.
In deze cursus analyseer je de inhoud en de vorm van een kunstwerk. Je houdt rekening met de omstandigheden waarin het werk wordt uitgevoerd, opgevoerd en/of vertoond. Op die manier leer je op kunst reflecteren en kritisch kijken naar (meer of minder bepalende) factoren bij de productie, distributie, receptie en ervaring van kunst.
Door kunstuitingen in verschillende disciplines te bestuderen, vergroot je je repertoirekennis en ben je in staat om in het vervolg van je opleiding die kennis in te zetten om nieuwe ideeën en inzichten te toetsen, dit alles in een toegankelijk betoog te presenteren, en je zodoende als cultuurwetenschapper verder te ontwikkelen.
|
|
|
|
|
Het eindcijfer van deze cursus wordt gebaseerd op een portfolio dat bestaat uit drie delen:
(1) de tijdens de cursus gemaakte deelopdrachten (20%);
(2) drie geschreven kritieken: een literatuurkritiek, een theaterkritiek en een filmkritiek (3x20%);
(3) een filmvlog (groepswerk) (20%).
|
|
|