Na afloop van de cursus kun je:
- waarden en ideologie in literatuur en het kritische discours daarover identificeren;
- diverse theoretische modellen om de ideologische dimensie van literatuur te bestuderen uitleggen, aan de hand van geschikte voorbeelden;
- ideologische verschijnselen in literatuur analyseren, gebruikmakend van een geschikte onderzoeksmethode;
- onder begeleiding, zowel in groep als individueel, een onderzoeksobject afbakenen, een onderzoeksvraag formuleren, en in redelijke mate van zelfstandigheid een klein onderzoek naar literatuur en ideologie uitvoeren.
|
|
Op 10 mei 1933 verbrandden de nazi’s op de Bebelplatz te Berlijn meer dan 20.000 boeken omdat ze getuigden van een ‘on-Duitse geest’. Een paar jaar eerder schreef een priester in een brief aan de Vlaamse auteur Gerard Walschap dat diens laatste boek ‘in mijn kachel ligt te branden’ omdat hij het door en door onkatholiek en verdorven achtte. Op 2 december 1988 ging in Bolton een exemplaar van The Satanic Verses van Salman Rushdie in vlammen op bij een manifestatie tegen het blasfemisch geachte boek. En in 2019 leidde de titel van de Nederlandse boekenweek 'Moeder de vrouw' tot heel wat opschudding, ook omdat hoofdzakelijk mannelijke schrijvers het woord werd gegeven om over dit thema te schrijven. Deze vier gebeurtenissen maken duidelijk dat literatuur en ideologie moeilijk van elkaar los te denken zijn.
In deze cursus onderzoeken we die relatie. Specifiek ontwikkel je de vaardigheden die nodig zijn om de ideologische aspecten van romans te bestuderen. De cursus begint met het bespreken van diverse benaderingen (verteltheorie, discoursanalyse, stereotypetheorie) waarmee normen en waarden van romans en hun lezers kunnen worden bestudeerd. Vervolgens worden die methoden en theorieën gebruikt bij de gezamenlijke analyse van een reeks literaire werken uit de twintigste en eenentwintigste eeuw (Zadie Smith, Roald Dahl, Gerard Walschap, Simone Atangana Bekono), en pas je een beredeneerde selectie daarvan toe in een individueel mini-onderzoek.
|
|
|
|
RADAr: Academische Taalvaardigheid
|
|
Het eindcijfer van deze cursus wordt gebaseerd op een portfolio dat bestaat uit een tussentijdse opdracht, verslaglegging van team-science en een individueel mini-onderzoek.
|
|
|