Na afloop van deze cursus heb je je repertoirekennis verbreed met aantal belangrijke canonieke werken uit de Europese literatuurgeschiedenis en ben je vertrouwd met de vragen die zij oproepen. Je bent in staat verschillende vertelwijzen, genres, en mechanismen van receptie te onderscheiden en te benoemen. Je kunt mondeling en schriftelijk reflecteren op de thematiek en de doorwerking van de literaire canon, ook in andere media dan de literatuur, op een wetenschappelijk verantwoorde wijze.
|
|
Grote werken uit de Europese traditie, zoals de Ilias & Odyssee van Homerus, La divina commedia van Dante. de Perzische brieven van Montesquieu, Goethes Werther, en de romans uit de negentiende en de twintigste eeuw - het zijn voorbeelden van literaire teksten die altijd weer worden uitgegeven en vertaald.
Als lezer verbaas je je over de fictieve personages die je ontmoet: over hun slechtheid of hun tragische lot, over de reizen die zij ondernemen en de ontberingen die zij lijden; soms word je geconfronteerd met raadselachtige taal, soms met uitdagende vormen en een complexe structuur. De vragen die deze werken opwerpen zijn voor iedere generatie lezers verschillend, maar er schuilt een onmiskenbare kracht in deze meesterwerken.
Wat maakt deze teksten tot erkende meesterwerken? Waarin schuilt hun aantrekkingskracht? Waarom behoren juist deze werken tot de literaire canon? Welke selectiemechanismen liggen daaraan ten grondslag? Welke tegenreacties roepen zij op?
In deze cursus lezen wij een aantal (fragmenten van) klassiekers en plaatsen we de werken in hun historische en artistieke context. De receptiegeschiedenis en de adaptaties, het zogenaamde 'Nachleben' van deze werken, krijgen speciale aandacht. Ook wordt voortdurend de link gelegd met processen van canonvorming en praktijken van canonkritiek. Zo zoeken wij antwoorden op de vragen die de Europese meesterwerken ons (laten) stellen.
NB: Je mag de primaire werken lezen in de originele taal of een vertaling naar keuze.
De bijeenkomsten bestaan uit een hoorcollegedeel en een meer interactieve sessie, waarbij studenten een casus presenteren en onderling discussiƫren.
|
|
|