Na afloop van de cursus heeft de student kennis van de basisbegrippen, theorieën en debatten op het terrein van management en organisatie. De student heeft daarnaast kennis van de bijdragen die verschillende disciplines (zoals psychologie, sociologie en economie) leveren aan het vak Organisatie en Management en heeft tenslotte kennis van de geschiedenis van het denken over management en organisatie. Toepassing De student is in staat om met de aangereikte begrippen, modellen en theorieën organisaties, hun interne omgeving en processen te analyseren en passende adviezen te formuleren voor het oplossen van organisatie- of managementproblemen. Reflectie De student is in staat om kritisch te reflecteren op de theoretische en praktische waarde en bruikbaarheid van de aangereikte begrippen, theorieën en modellen voor zowel de wetenschap als de professionele praktijk van de communicatieprofessional. Communicatie De student is in staat om informatie, ideeën en oplossingen over te brengen op een publiek bestaande uit specialisten of niet-specialisten. Leervaardigheden De student bezit de leervaardigheden die noodzakelijk zijn om de verdere opleiding, die een hoge mate van autonomie veronderstelt, aan te gaan.
Inhoud
De cursus Inleiding Organisatie en Management is een eerste kennismaking met dit brede vakgebied voor studenten bedrijfscommunicatie. Doel is studenten vertrouwd te maken met het perspectief, de (basis)begrippen en de theorieën van de managementwetenschappen en de toepassing van bedrijfswetenschappelijke kennis in de (communicatie-)praktijk. Thema's zijn onder andere: (historische) perspectieven op de organisatie; structuur, cultuur, ontwerp en verandering van organisaties; organisatie en omgeving; strategisch management, besluitvorming, macht en conflict; communicatie, leiderschap en motivatie in organisaties, diversiteit en ethiek in organisaties. De thema's liggen op verschillende niveaus: sommige thema's spelen op het individuele niveau (het niveau van de werknemer of manager), andere thema's op groepsniveau (teams, leiderschap, communicatie), weer andere thema's spelen vooral op het niveau van de organisatie (structuur, strategie) of op het niveau van de omgeving van de organisatie (externe omgeving).
Voorkennis
Er is een maximum aantal studenten dat kan deelnemen aan deze cursus. Studenten van de major en pre-master CIW hebben voorrang.
Verplicht materiaal
Literatuur
Titel
:
Organizational Behaviour, Pearson.
Auteur
:
Huczynski, A., Buchanan, D
Uitgever
:
(2013)
Druk
:
8
Teksten
Titel
:
De teksten zoals die via blackboard bekend worden gemaakt.