LET-CIWB153
Marketingcommunicatie
Cursus informatieRooster
CursusLET-CIWB153
Studiepunten (ECTS)5
CategoriePB (Propedeuse)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Communicatie- en Informatiewetenschappen;
Docenten
Docent
dr. B.C. Hendriks
Overige cursussen docent
Docent
A.J.M. Janssen, MA
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. L. Vandeberg
Overige cursussen docent
Docent
dr. L. Vandeberg
Overige cursussen docent
Examinator
dr. L. Vandeberg
Overige cursussen docent
Collegejaar2018
Periode
PER 2  (05-11-2018 t/m 01-02-2019)
Aanvangsblok
PER 2
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingAanschuifonderwijs (maximum 25)
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen

De cursus is gericht op het bereiken van de volgende leerdoelen:
• Je bent in staat om de rol van communicatie en hoe deze zich verhoudt tot de andere instrumenten binnen het marketingproces te benoemen, beschrijven en herkennen;
• Je bent in staat om de voornaamste verschijningsvormen en strategieën van marketingcommunicatie te benoemen, beschrijven en herkennen;
• Je bent in staat om relevante theorieën, modellen en onderzoeksbevindingen over consumentengedrag en attitude en gedragsbeïnvloeding door middel van communicatie te benoemen, beschrijven en herkennen;
• Je bent in staat om kritisch te reflecteren op je kennis over het bovenstaande en deze kennis toe te passen om marketingcommunicatieactiviteiten te analyseren, evalueren en ontwerpen.

Inhoud
Organisaties zetten communicatie functioneel in om de verkoop van producten en diensten te stimuleren bij diverse doelgroepen. Binnen deze cursus maakt de student kennis met de grondbeginselen van de marketingcommunicatie en de positie van communicatie binnen het marketingproces. De diverse communicatiestrategieën die door commerciele bedrijven en non-profit organisaties worden ingezet om de houding en het gedrag van de consument ten aanzien van hun product, dienst of merk positief te beïnvloeden, staan daarbij centraal. Aandacht wordt besteed aan de belangrijkste verschijningsvormen van marketingcommunicatie, waaronder reclame, branding, public relations en (electronic) word-of-mouth. Om marketingcommunicatiedoelen effectief te kunnen bereiken zal eveneens inzicht worden geboden in de theorieen en modellen die ten grondslag liggen aan consumentengedrag en (onbewuste) beïnvloeding van attitudes en gedrag door middel van communicatie. Naast de rol van traditionele media binnen de marketingcommunicatie, komt ook de actieve rol van de consument binnen sociale media marketing aan bod, en wordt marketingcommunicatie in een intercultureel perspectief geplaatst.
Voorkennis
Er is een maximum aantal studenten dat kan deelnemen aan deze cursus. Studenten van de major en pre-master CIW hebben voorrang.

Verplicht materiaal
Literatuur
ISBN:9781292135762
Titel:Marketing communications: A European perspective.
Auteur:De Pelsmacker, P., Geuens, M., & Van den Bergh, J.
Uitgever:Ed. Pearson Education. (2017)
Druk:6

Werkvormen
Hoorcollege
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Groepsopdracht
Weging20
ToetsvormOpdracht
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 3

Minimum cijfer
5,5

Schriftelijk
Weging80
ToetsvormSchriftelijk tentamen
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 3

Minimum cijfer
5,5