Aan het eind van de cursus kan de student:
- Inschatten of informatie die nodig is voor een vraagstuk op internet te vinden is.
- Inschatten of en hoe gewenste informatie op internet opgezocht kan worden.
- Kritisch beoordelen of op internet gevonden informatie bruikbaar is voor een bepaald doel, zowel in kwantiteit als in kwaliteit.
- In het licht van de vorige punten inschatten hoe computers informatie verwerken, hoe taaltechnologie en kunstmatige intelligentie daarbij een rol speelt, en hoe goed dergelijke technologie werkt.
- Zich bewust zijn wat voor activiteiten op internet gevaar op kunnen leveren en hoe je je daartegen kunt wapenen.
- Inschatten of bepaald gedrag bij het verzamelen van informatie ethisch verantwoord is.
|
|
Als we tegenwoordig onze informatiedorst willen lessen, dan gaan we naar de bar die Internet heet. Tenzij we zin hebben in eens iets anders, dan laten we ons een leuke cocktail mengen door barman Google. Tot nu toe konden we daar tevreden mee zijn, want we kregen altijd wel iets lekkers voor onze neus. Maar het wordt tijd om eens wat bewuster die bar binnen te stappen en ons af te vragen wat er nu precies in die flessen zit, hoe dat gemaakt is, of het wel verantwoord en veilig is, en of de barman ons ook voorzet wat we echt willen. In deze cursus gaan we in op al die vragen. Wat is nu precies het internet, wat voor informatie is daar aanwezig en waar komt die vandaan? Wat bedoelen we trouwens eigenlijk met “informatie”? Hoe kiezen zoekmachines wat ze ons aanbieden en hoe goed doen ze dat? Hoe kunnen we als gebruikers bereiken wat we willen, voorkomen wat we niet willen, en ons daarbij ook nog eens ethisch verantwoord gedragen?
|
|
|
Toegankelijk voor minorstudenten van de Faculteit Letteren en voor max. 25 studenten van andere faculteiten.
|
|
|
|