Na afloop van deze cursus
- kan de student de belangrijkste elementen in de gezondheidscommunicatie herkennen en verschillen met andere communicatiedomeinen aanwijzen;
- kan de student de doelen die organisaties en individuen nastreven in gezondheidscommunicatie aanwijzen en de strategieën die ze daarvoor inzetten herkennen;
- kan de student een beredeneerd oordeel geven over de effectiviteit van bestaande gezondheidscampagnes en deze herontwerpen;
- kan de student de effectiviteit van bestaande communicatie-uitingen toetsen middels kwantitatief onderzoek.
|
|
In deze cursus maakt de student kennis met de basisbegrippen, modellen en theorieën op het gebied van de gezondheidscommunicatie. Tijdens de colleges verwerven studenten inzicht in de voorspellers van gezondheidsgedrag en de leren zij onderscheid te maken tussen gezondheidsgedrag en ander (gepland of ongepland) consumentengedrag. Daarnaast maken studenten kennis met verbale en nonverbale aspecten van communicatie die een rol spelen bij het informeren over gezondheidsissues, bijvoorbeeld in arts-patiëntgesprekken, in journalistieke teksten, en in voorlichtingscampagnes. De student gaat daarnaast zelf aan de slag met het herontwerpen en toetsen van de effectiviteit van bestaande voorlichtingscampagnes in een groepsopdracht.
|
|
|
Toegankelijk voor minorstudenten van de Faculteit Letteren en voor minorstudenten van andere faculteiten (max. 25 studenten).
|
|
|
|