Aan het einde van de cursus kan de student:
- Centrale begrippen uit de interactieanalyse hanteren en toepassen
- Interactionele fenomenen uit institutionele omgevingen beschrijven en uitleggen
- Fragmenten van (gemedieerde) interacties in institutionele settings analyseren aan de hand van theorieën/concepten op het gebied van interactieanalyse
- Mondelinge interactie zelfstandig transcriberen volgens de geldende conversatieanalytische conventies
|
|
Een groot deel van de interne en externe communicatie van organisaties bestaat uit (mondelinge) interactie met klanten, patiënten, burgers, en collega’s bijvoorbeeld aan de telefoon, face-to-face, of via chat. In deze cursus maakt de student kennis met kenmerken van mondelinge en gemedieerde interactie in informele en organisationele contexten zoals de politie, de gezondheidszorg en “de werkvloer”. Begrippen die aan de orde komen, zijn handelingen en handelingssequenties, aangrenzende paren, preferentie, herstel (repair), maar ook beleefdheid en "face". De student leert datafragmenten analyseren aan de hand van dergelijke concepten. Verder leert de student een gesprek te transcriberen volgens de geldende conventies. In deze cursus ontdekken studenten hoe belangrijk maar ook complex de relatie tussen interactie en context is en hoe interessant het is om die relatie te bestuderen.
|
|
|
Deze cursus is alleen toegankelijk voor studenten BA CIW.
|
|
|
|