LET-CIWB267
Ontwerp van overtuigende teksten
Cursus informatieRooster
CursusLET-CIWB267
Studiepunten (ECTS)5
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Communicatie- en Informatiewetenschappen;
Docenten
VorigeVolgende 2
Coördinator
dr. J.E.J. Aben
Overige cursussen docent
Examinator
dr. J.E.J. Aben
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. J.E.J. Aben
Overige cursussen docent
Docent
dr. J.E.J. Aben
Overige cursussen docent
Docent
drs. I.M.A.M. Stassen
Overige cursussen docent
Collegejaar2021
Periode
PER 3-PER 4  (31-01-2022 t/m 30-08-2022)
Aanvangsblok
PER 3
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
• De student kan de belangrijkste theorieën op het gebied van overtuigingsstrategieën en tekstontwerp benoemen, interpreteren, uitleggen en weergeven;
• De student is in staat om deze kennis beredeneerd toe te passen in het ontwerp van een persuasieve tekst (een website);
• De student kan de toepassing van de theorie in de website op een correcte manier verantwoorden in een rapportage;
• De student kan onder begeleiding een vooronderzoek ontwerpen, afnemen en interpreteren en volgens de gangbare normen rapporteren en beredeneerd toepassen in de theoretische verantwoording van de website.
Door het onderdeel BC State in the Art:
• Heeft de student kennis van en inzicht in de actuele factoren die de ontwikkeling van gedragsturende documenten in organisaties beïnvloeden en de problemen die deze actuele factoren kunnen vormen voor effectieve organisationele communicatie;
• Is de student in staat deze actuele factoren te relateren aan de doelen die organisaties met hun interne en externe communicatie nastreven;
• Heeft de student inzicht gekregen hoe de theoretische kennis toegepast kan worden in real life cases, welke problemen zich daarbij voordoen en hoe die opgelost kunnen worden;
• Heeft de student zich het actuele begrippenapparaat van organisatiekundigen en adviseurs eigen gemaakt zodat hij of zij als volwaardige gesprekspartner van hen kan functioneren.
Inhoud
In de cursus worden theorie en empirisch onderzoek behandeld over hoe mensen persuasieve teksten verwerken en hoe gedrag kan worden beïnvloed door taal, cultuur, tekst en beeld. Daarnaast komt aan de orde hoe keuzes bij het ontwerp van allerlei soorten persuasieve teksten (bijv. gezondheidsvoorlichting, reclame, fondswerving) gevolgen kunnen hebben voor het overtuigingsproces van de ontvanger. Gedurende de cursus worden toepassingen van de theorie gedemonstreerd. Als eindopdracht maken de studenten groepsgewijs een persuasieve website. Het ontwerp van de website is gebaseerd op een zelf ontworpen en uitgevoerd vooronderzoek waarin alle elementen die van belang zijn voor het overtuigingsproces betrokken worden en waarbij rekening wordt gehouden met mogelijke invloed van cultuurverschillen. Daarnaast wordt de website theoretisch gefundeerd door een beargumenteerde verantwoording van alle ontwerpkeuzes. Ten behoeve van het vooronderzoek, de website en de theoretische verantwoording wordt in de werkgroepen nadrukkelijk aandacht besteed aan het schrijfproces.

State of the Art
Een onderdeel van deze cursus is de lezingencyclus CIW State of the Art. Zeven verschillende gastsprekers uit bedrijven of not-for-profit organisaties bespreken actuele kwesties en dilemma's uit de beroepspraktijk die raken aan het beïnvloeden van gedrag. Zij belichten nieuwe ontwikkelingen in de communicatie, de problemen die deze voor de effectieve inzet van organisationele communicatie kunnen vormen en de mogelijke oplossingen ervoor. Hierdoor kunnen studenten zich een beeld vormen van hun toekomstige werkveld en krijgen zij inzicht hoe de tijdens de cursussen opgedane kennis toepasbaar is in real life cases. De lezingencyclus wordt in aparte hoorcolleges gerealiseerd.
Niveau

Voorkennis

Toetsinformatie

Bijzonderheden

Voorkennis
Deze cursus is alleen toegankelijk voor studenten CIW en NTC die de taaltoets RADAr: Academische Taalvaardigheid (LET-RADAR-NL) hebben behaald.
Toegankelijk voor minorstudenten van andere faculteiten (max. 25 studenten)

Verplicht materiaal
Boek
ISBN:9789046903292
Titel:Overtuigende teksten: Onderzoek en ontwerp.
Auteur:Hoeken, H., Hornikx, J., & Hustinx, L.
Uitgever:Bussum: Coutinho. Tweede herziene druk (2012).
Druk:2

Werkvormen
Hoorcollege
AanwezigheidsplichtJa

Werkgroep
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Schriftelijk
Weging50
ToetsvormSchriftelijk tentamen
GelegenhedenBlok PER 3, Blok PER 4

Minimum cijfer
5,5

Groepsopdracht
Weging50
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok PER 4, Blok PER 4

Minimum cijfer
5,5