Na afloop van de cursus kunnen studenten:
- de verschillende aspecten van communicatie, zowel met betrekking tot factoren in stijl als in vorm, die van belang zijn bij therapietrouw beschrijven, toepassen in eigen zorgverlener-patiënt gesprekken en naderhand (kwantitatief) analyseren.
- communicatieve interventies optimaliseren op basis van kennis uit het communicatie en medische domein.
- de verschillen in achtergrondkennis, verschillende aspecten en contexten van de studenten van de andere faculteit herkennen en benoemen en hierdoor op een optimale manier samenwerken in interfacultair onderwijs.
|
|
In deze interfacultaire onderwijsmodule, toegankelijk voor studenten Communicatie-en Informatiewetenschappen en studenten Geneeskunde, onderzoeken studenten hoe recente inzichten vanuit de communicatiediscipline actuele vragen in de praktijk kunnen beantwoorden. In werkcolleges en interactieve werkvormen leren studenten effectief communiceren in de professionele setting.
Een belangrijke taak van de professional in de praktijk is om cliënten te overtuigen in een persoonlijk gesprek. In dit vak leren studenten over belangrijke stijlen en vormen bij het voeren van complexe gesprekken, oefenen studenten in interdisciplinaire teams in het voeren van gesprekken over therapietrouw en analyseren zij de inhoud en vorm van het eigen aandeel in de gesprekken middels corpusanalyse. Daarnaast werken studenten in een praktijkcasus aan het optimaliseren van een communicatieve interventie vanuit verschillende professionele rollen.
Zowel theorie als praktijk krijgen een plaats en de medische setting fungeert als een levend laboratorium voor het onderzoek van actuele problemen. Door samen te werken met studenten met een andere achtergrond leren studenten te kijken over de grenzen van de eigen discipline en de kracht van de eigen en de andere opleiding te herkennen.
|
 |
|
|
|
|
|