- De student kan de determinanten van gewoonte- en beredeneerd gedrag beschrijven en kan kritisch reflecteren op de processen die daaraan ten grondslag liggen;
- De student kan de resultaten van wetenschappelijk onderzoek doorgronden en vertalen naar de vraag hoe inhoud en vorm van communicatie de opinies, attitudes en gedrag van mensen kunnen beïnvloeden;
- De student kan op basis van de inzichten uit de literatuur een concrete communicatieboodschap op het gebied van communicatie en gedragsbeïnvloeding analyseren en de geslaagdheid ervan evalueren;
- De student kan op basis van de inzichten uit de literatuur een communicatieboodschap of -strategie ontwerpen voor een concreet en reëel praktijkgeval.
|
|
Deze cursus geeft een overzicht van state of the art onderzoek naar de vraag hoe en onder welke omstandigheden communicatie het gedrag van mensen kan beïnvloeden. Het gaat daarbij om communicatie en gedrag in de context van gezondheidsvoorlichting (bijv. communicatie rond vaccinaties, voedingspatronen), overheidscommunicatie (bijv. communicatie over verkeersgedrag), milieuvoorlichting (bijv. gescheiden afvalinzameling) en marketingcommunicatie (bijv. reclame). Daarbij komt ook de ethiek rond beïnvloeding aan de orde. Tijdens de cursus analyseer en evalueer je daadwerkelijke op gedragsbeïnvloeding gerichte communicatieboodschappen. Daarnaast voer je in een groepje een opdracht uit voor het ontwikkelen van een communicatieboodschap of -strategie gericht op het beïnvloeden van gedrag voor een opdrachtgever buiten de universiteit.
|
|
|
|
|
|