- De student kan de determinanten van automatisch en beredeneerd gedrag beschrijven en kan kritisch reflecteren op de processen die daaraan ten grondslag liggen;
- De student kan de resultaten van wetenschappelijk onderzoek doorgronden en vertalen naar de vraag hoe inhoud en vorm van communicatie de opinies, attitudes en gedrag van mensen kunnen beïnvloeden;
- De student kan op basis van de inzichten uit de literatuur een concrete communicatieboodschap op het gebied van communicatie en gedragsbeïnvloeding analyseren en de geslaagdheid ervan evalueren;
- De student kan gegeven een bepaald doel en een bepaalde doelgroep een strategische boodschap ontwikkelen en op basis van de inzichten uit de literatuur de ontwerpkeuzes beargumenteren.
- De student kan een gefundeerd oordeel geven over de mate waarin deze strategische boodschap tot beïnvloeding van gedrag ethisch verantwoord is.
|
|
Deze cursus geeft een overzicht van state of the art onderzoek naar de vraag hoe en onder welke omstandigheden communicatie het gedrag van mensen kan beïnvloeden. Het gaat daarbij om communicatie en gedrag in de context van gezondheidsvoorlichting (bijv. communicatie rond vaccinaties, voedingspatronen), overheidscommunicatie (bijv. communicatie over verkeersgedrag), milieuvoorlichting (bijv. gescheiden afvalinzameling) en marketingcommunicatie (bijv. reclame). Daarbij komt ook de ethiek rond beïnvloeding aan de orde. Tijdens de cursus analyseer en evalueer je bestaande, op gedragsbeïnvloeding gerichte, communicatieboodschappen. Voor elk van deze thema’s bestudeer je recent wetenschappelijk onderzoek in de vorm van artikelen in internationale wetenschappelijke tijdschriften.
Tijdens de cursus analyseer en evalueer je op gedragsbeïnvloeding gerichte communicatieboodschappen. Zo wordt bij elk artikel door een aantal studenten een toepassing van die theoretische inzichten aan de hand van een concrete strategische boodschap of campagne gepresenteerd. Daarnaast ontwikkel je in teamverband een strategische boodschap plus verantwoording over een maatschappelijk relevant issue naar keuze.
|
|
|
|
|
|
|