LET-CIWM414
Communicatie, Gedrag en Beïnvloeding
Cursus informatieRooster
CursusLET-CIWM414
Studiepunten (ECTS)5
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Communicatie- en Informatiewetenschappen;
Docenten
Coördinator
dr. W.G. Reijnierse
Overige cursussen docent
Examinator
dr. W.G. Reijnierse
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. W.G. Reijnierse
Overige cursussen docent
Docent
dr. W.G. Reijnierse
Overige cursussen docent
Docent
dr. S. Sadowski
Overige cursussen docent
Collegejaar2021
Periode
PER 1  (30-08-2021 t/m 07-11-2021)
Aanvangsblok
PER 1
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingMasteropleiding aan de Faculteit der Letteren (max. 15). Ook toegankelijk voor studenten CW (SOW) (max. 10)
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
  • De student kan de determinanten van automatisch en beredeneerd gedrag beschrijven en kan kritisch reflecteren op de processen die daaraan ten grondslag liggen;
  • De student kan de resultaten van wetenschappelijk onderzoek doorgronden en vertalen naar de vraag hoe inhoud en vorm van communicatie de opinies, attitudes en gedrag van mensen kunnen beïnvloeden;
  • De student kan op basis van de inzichten uit de literatuur een concrete communicatieboodschap op het gebied van communicatie en gedragsbeïnvloeding analyseren en de geslaagdheid ervan evalueren;
  • De student kan gegeven een bepaald doel en een bepaalde doelgroep een strategische boodschap ontwikkelen en op basis van de inzichten uit de literatuur de ontwerpkeuzes beargumenteren.
  • De student kan een gefundeerd oordeel geven over de mate waarin deze strategische boodschap tot beïnvloeding van gedrag ethisch verantwoord is.
Inhoud
Deze cursus geeft een overzicht van state of the art onderzoek naar de vraag hoe en onder welke omstandigheden communicatie het gedrag van mensen kan beïnvloeden. Het gaat daarbij om communicatie en gedrag in de context van gezondheidsvoorlichting (bijv. communicatie rond vaccinaties, voedingspatronen), overheidscommunicatie (bijv. communicatie over verkeersgedrag), milieuvoorlichting (bijv. gescheiden afvalinzameling) en marketingcommunicatie (bijv. reclame). Daarbij komt ook de ethiek rond beïnvloeding aan de orde. Tijdens de cursus analyseer en evalueer je bestaande, op gedragsbeïnvloeding gerichte, communicatieboodschappen. Voor elk van deze thema’s bestudeer je recent wetenschappelijk onderzoek in de vorm van artikelen in internationale wetenschappelijke tijdschriften.

Tijdens de cursus analyseer en evalueer je op gedragsbeïnvloeding gerichte communicatieboodschappen. Zo wordt bij elk artikel door een aantal studenten een toepassing van die theoretische inzichten aan de hand van een concrete strategische boodschap of campagne gepresenteerd. Daarnaast ontwikkel je in teamverband een strategische boodschap plus verantwoording over een maatschappelijk relevant issue naar keuze.
Niveau

Voorkennis

Toetsinformatie

Bijzonderheden

Voorkennis
Toegelaten of voorwaardelijk toegelaten tot de Masteropleiding CIW (C&B of IBC), of een andere Masteropleiding aan de Faculteit der Letteren (max. 15). Daarnaast is de cursus toegankelijk voor studenten CW (SOW) (max. 10).

Verplicht materiaal
Literatuur
Selectie van (online beschikbare) wetenschappelijke artikelen (lijst wordt t.z.t. bekend gemaakt)

Werkvormen
At-home PER1 gel1
AanwezigheidsplichtJa

At-home PER2 gel2
AanwezigheidsplichtJa

Hoorcollege

Toetsen
Werkstuk
Weging30
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok PER 1, Blok PER 2

Minimum cijfer
5,5

Schriftelijk
Weging70
ToetsvormDigitale toets met CIRRUS
GelegenhedenBlok PER 1, Blok PER 2

Minimum cijfer
5,5

Presentatie
Weging0
ToetsvormMondeling
GelegenhedenBlok PER 1, Blok PER 2

Minimum cijfer
V