Na afloop van de cursus
- Kan de student belangrijke elementen in medische communicatie vanuit een medisch en een communicatieperspectief benoemen en uitleggen
- Kan de student een probleemanalyse maken van een medische communicatiecasus
- Kan de student relevante wetenschappelijke bevindingen vanuit de communicatiediscipline voor de medische beroepspraktijk vinden en uitleggen
- Kan de student wetenschappelijke onderzoeksbevindingen evalueren en vertalen in een literatuurreview
|
|
Medisch specialisten weten erg veel over ziekte en gezondheid, maar zijn niet altijd volledig op de hoogte van relevante inzichten op het gebied van de gezondheidscommunicatie. Communicatie speelt een belangrijke rol in de gezondheidszorg, dat weten we, maar hoe ziet effectieve communicatie er concreet uit en hoe overwin je lastige struikelblokken in de beroepspraktijk? In deze cursus onderzoeken masterstudenten hoe wetenschappelijke kennis vanuit het CIW-domein vragen in de medische context kan beantwoorden. Voorbeeldvraagstukken zijn: “Shared decision-making: hoe doe je dat?”, “Hoe overwin je hindernissen bij het invoeren van eHealth interventies?”, “Wat zijn cruciale kenmerken van slechtnieuwsgesprekken?”.
Tijdens de hoorcolleges in het eerste deel worden het medische en communicatie-perspectief geïntegreerd door experts uit beide disciplines aan het woord te laten en actief met elkaar in discussie te laten gaan over de rol van communicatie bij verschillende cases. Daarbij maken studenten kennis met state-of-the art inzichten vanuit de verschillende disciplines en wordt expliciet aandacht besteed aan de koppeling met de praktijk. Dit gedeelte wordt afgesloten met een individuele probleemanalyse. Daarna voeren studenten in teams literatuuronderzoek uit op basis van relevante wetenschappelijke onderzoeksbevindingen voor hun case en rapporteren zij hun bevindingen in een review. In dit tweede deel staan werkgroepen en spreekuren gepland.
|
|
|