LET-CIWM473
Strategic storytelling
Course infoSchedule
Course moduleLET-CIWM473
Credits (ECTS)5
Category-
Language of instructionDutch
Offered byRadboud University; Faculty of Arts; Communication and Information Studies;
Lecturer(s)
Lecturer
S.A. Claassen
Other course modules lecturer
Examiner
prof. dr. J.M. Sanders
Other course modules lecturer
Lecturer
prof. dr. J.M. Sanders
Other course modules lecturer
Coordinator
prof. dr. J.M. Sanders
Other course modules lecturer
Contactperson for the course
prof. dr. J.M. Sanders
Other course modules lecturer
Academic year2021
Period
PER 3  (31/01/2022 to 10/04/2022)
Starting block
PER 3
Course mode
full-time
RemarksOpen voor aanschuifonderwijs: max. 15 studenten.
Registration using OSIRISYes
Course open to students from other facultiesYes
Pre-registrationNo
Waiting listNo
Placement procedure-
Aims
Na het voltooien van deze cursus is de student:
- in staat om geesteswetenschappelijke theorieën over narratieve modellen te vinden, toe te passen in verschillende functionele communicatieve contexten en kritisch te evalueren;
- in staat om belangrijke elementen aan te wijzen en verklaren in verhaalstructuren vanuit het perspectief van het strategisch gebruik van verhalen in overtuigende communicatie;
- in staat om functionele communicatieve contexten te analyseren in relatie tot het strategisch gebruik van storytelling als proces en verhalen als product;
- in staat om voorstellen voor strategisch gebruik van storytelling in contextuele settings te verwoorden en evalueren.
 
Content
In de context van strategische communicatie is storytelling een breed toegepast instrument, zowel met het oog op het narratieve proces (het vertellen en de narratieve interactie) als met het oog op de narratieve producten (de verhalen en de narratieve effecten). Dit is al eeuwenlang het geval, maar de media (printmedia, massamedia en nieuwe media) hebben de mogelijkheden om verhalen te vertellen, uit te wisselen en verspreiden oneindig vergroot. Niettemin blijven verhalen in essentie menselijk en sociaal; ze zijn te herleiden tot basale structuren die wortelen in culturele waarden, gedeelde ervaringen, oude volkssprookjes en archetypische mythen. In deze cursus wordt strategische storytelling als proces en als product bestudeerd, uitgaande van de narratieve oorsprong en toegepast in allerlei contexten waarin overtuigende communicatie een belangrijk aspect is: van marketingcommunicatie, politieke communicatie tot journalistiek, onderwijs en gezondheidszorg.
 
De cursus begint met het bestuderen van definitie en basiskenmerken van een verhaal, en te verkennen hoe verhalen worden gestructureerd in mondelinge interactie – hetgeen de meest basale vorm van verhalen vertellen is. Vervolgens bestuderen we fundamentele verhaalstructuren zoals die gevonden kunnen worden in volksverhalen en mythen. Deze vormen namelijk een belangrijke inspiratiebron voor veel van de hedendaagse functionele toepassingen van verhaalstructuren. We zullen analyseren hoe basale verhaalplots en basale verhaalfiguren worden gebruikt in overtuigend bedoelde retorische contexten zoals merkreclame en journalistiek. Daarbij kijken we specifiek naar de manier waarop verhaalvertellers om hun doelen te bereiken het vertelperspectief gebruiken, zowel in termen van rollen en stemmen (wie in het verhaal handelt/spreekt/denkt) als in termen van tijd en plaats (waar zijn we in het verhaal en hoe weten we dat).
 
We bespreken hoe multimodale (audiovisuele) en zelfs transmedia-verhalen nieuwe manieren zijn om lezers/kijkers bij de verhaalwereld te betrekken. Met name in de corporate communicatie en merkcommunicatie worden processen van “enactment”, delen en co-creëren van verhalen strategisch ingezet om stakeholders te binden. Daarnaast verkennen we hoe interactieve storytellingprocessen kunnen resulteren in overkoepelende verhalen die doelgroepen verbinden met gedeelde doelstellingen. In organisaties en gezondheidszorg is het (willen) luisteren naar, en delen van, verhalen minstens even belangrijk als het vertellen ervan. We bespreken hoe verhalen kunnen worden “opgehaald” en vertaald naar gedeelde verhalen die verstaanbaar en overtuigend zijn voor specifieke doelgroepen.
 
 
Level

Presumed foreknowledge

Test information
De toetsing bestaat uit een kleine serie individuele opdrachten (4/10) en een schriftelijk tentamen (6/10).
Specifics
In de bijeenkomsten is een afwisseling van hoor- en gast/werkcolleges. Studenten bereiden zich wekelijks voor door literatuur te bestuderen en een opdracht te maken. Ze participeren actief in de colleges door middel van interactie over onderzoekartikelen, voorbereiding van en deelname aan discussies, en analyse van verhalen. Iedereen wordt geacht in alle colleges aanwezig te zijn.
Assumed previous knowledge
Toegelaten of voorwaardelijk toegelaten tot de Masteropleiding CIW (C&B of IBC), of een andere Masteropleiding aan de Faculteit der Letteren (max. 15). Daarnaast is de cursus toegankelijk voor studenten CW (SOW) (max. 10).

Required materials
Articles
Title:Lijst wordt tzt gepubliceerd op Brighspace

Instructional modes
Lecture

Tests
Individual assignment
Test weight40
Test typeProject
OpportunitiesBlock PER 3, Block PER 4

Minimum grade
5,5

Written exam
Test weight60
Test typeWritten exam
OpportunitiesBlock PER 3, Block PER 4

Minimum grade
5,5