Na afloop van de cursus
- kan de student belangrijke elementen in professionele communicatie vanuit een wetenschappelijk perspectief benoemen en uitleggen
- kan de student relevante wetenschappelijke bevindingen vanuit de communicatiediscipline voor de beroepspraktijk vinden en uitleggen
- kan de student wetenschappelijke onderzoeksbevindingen evalueren en vertalen in een literatuurreview
|
|
Communicatie speelt een belangrijke rol in de praktijk, dat weten we, maar hoe ziet effectieve communicatie er concreet uit en hoe overwin je lastige struikelblokken in de beroepspraktijk? In deze cursus onderzoeken masterstudenten hoe wetenschappelijke kennis vanuit het CIW-domein, o.a. het medisch domein, vragen in professionele contexten kan beantwoorden. Voorbeeldvraagstukken uit de nonprofit en profitsector vormen hierbij het uitgangspunt, bijvoorbeeld: “Shared decision-making: hoe doe je dat?”, “Hoe overwin je hindernissen bij het invoeren van eHealth interventies?”, “Wat zijn cruciale kenmerken van slechtnieuwsgesprekken?”
Tijdens de gastcolleges in het eerste deel worden het praktische en wetenschappelijke communicatie-perspectief geïntegreerd door professionals uit verschillende disciplines aan het woord te laten, en actief met de studenten in discussie te laten gaan over de rol van communicatie bij de verschillende casussen. Daarbij maken studenten kennis met state-of-the art inzichten vanuit de verschillende disciplines en wordt expliciet aandacht besteed aan de koppeling met de praktijk. Tijdens de daaropvolgende werkcolleges gaan studenten in teams aan de slag met een literatuurstudie van relevante wetenschappelijke onderzoeksbevindingen voor hun casus en rapporteren zij hun bevindingen in een review, waaruit zo mogelijk ook aanbevelingen voor de praktijk voortvloeien. De behandelde casussen passen binnen het gezondheids- en organisatieprofiel.
|
 |
|
|
|
|
|