Na afloop van de cursus kan de student:
- een vraag of onderwerp vanuit een communitieve praktijk vertalen in een onderzoeksvraag voor een review;
- relevante wetenschappelijke literatuur vanuit de communicatiediscipline over deze vraag vinden en uitleggen;
- wetenschappelijke onderzoeksbevindingen synthetiseren en verwoorden in een literatuurreview.
|
|
Communicatie speelt een belangrijke rol in de praktijk, dat weten we, maar hoe ziet effectieve communicatie er concreet uit en hoe overwin je lastige struikelblokken in de beroepspraktijk? In deze cursus onderzoeken we hoe wetenschappelijke kennis over taal en communicatie vragen uit professionele contexten, waaronder het medisch domein, kan beantwoorden. Voorbeeldvraagstukken uit de non-profit en profitsector vormen hierbij het uitgangspunt, bijvoorbeeld: “Shared decision-making: hoe doe je dat?”, “Hoe overwin je hindernissen bij het invoeren van eHealth interventies?”, “Wat zijn cruciale kenmerken van slechtnieuwsgesprekken?”.
Tijdens de gastcolleges in het eerste deel komen tenminste vier professionals uit verschillende disciplines aan het woord over een communicatiekwestie uit hun domein. De studenten gaan actief met hen in gesprek over de rol van communicatie bij de verschillende casussen. Daarbij maken studenten kennis met state-of-the art inzichten vanuit de verschillende disciplines en wordt expliciet aandacht besteed aan de koppeling met de praktijk. Tijdens de daaropvolgende werkcolleges gaan studenten in teams aan de slag met een literatuurstudie van relevante wetenschappelijke onderzoeksbevindingen voor hun casus en rapporteren zij hun bevindingen in een review, waaruit zo mogelijk ook aanbevelingen voor de praktijk voortvloeien.
|
 |
|
|
Toegelaten of voorwaardelijk toegelaten tot de Masteropleiding CIW, en, indien er ruimte is, voor masterstudenten TSP, REMA LCS en CW (van FSW). Studenten die het profiel Gezondheidscommunicatie hebben gekozen, krijgen voorrang.
|
|
|
|