Aan het einde van de cursus kun je:
- De processen en actoren in de beeldvorming van organisaties analyseren;
- De potentiële bijdrage van communicatie door de organisatie voor de beeldvorming onderscheiden van andere bijdragen;
- Kritisch reflecteren op de literatuur over crisis- en reputatiemanagement van organisaties;
- Op basis van de inzichten uit de literatuur een casus op het gebied van communicatie en reputatie analyseren;
- Op basis van de analyse van een casus een gefundeerd advies geven ter optimalisatie van de communicatie door een organisatie.
|
|
Reputatie is van essentieel belang voor organisaties omdat een goede reputatie een organisatie aantrekkelijk maakt voor zowel consumenten als voor (potentiële) medewerkers. Het opbouwen van een goede reputatie kost veel tijd, en als een crisis een organisatie treft kan de reputatie ernstige schade oplopen. Het is er organisaties dan ook alles aan gelegen om een zorvuldig opgebouwde reputatie zo goed mogelijk te behouden.
In deze cursus staan recente theorieën en onderzoeksresultaten centraal die betrekking hebben op reputatie- en crisismanagement. Daarbij wordt specifiek aandacht besteed aan de rol van communicatie in het verbeteren en behouden van reputatie. Aan de orde komen thema’s als: de relatie tussen de identiteit van een organisatie en de perceptie daarvan door haar stakeholders, de rol van issuemanagement bij het creëren en in stand houden van de gewenste reputatie en het belang van crisiscommunicatie. De koppeling tussen theorie en praktijk wordt gewaarborgd door gastcolleges en door toepassing van inzichten uit de wetenschappelijke literatuurop een praktijkcasus.
Tijdens de cursus vergelijken studenten in groepjes de communicatie rondom crisis- en reputatiemanagement van twee organisaties naar keuze, evalueren zij de ingeschatte effectiviteit van die communicatie en reflecteren ze op de mogelijke gevolgen ervan voor de reputatie van de organisaties. De bevindingen van deze analyses worden zowel mondeling als schriftelijk gepresenteerd. Op basis van de vergelijking, evaluatie en reflectie uit de groepsopdracht formuleert elk groepslid individueel concrete adviezen aan beide organisaties ter optimalisatie van de communicatie rondom crisis en reputatie. Deze adviezen onderbouwt de student met inzichten uit de wetenschappelijke literatuur die tijdens de collegereeks zijn behandeld (artikelen, powerpointslides, gastcolleges, etc.) én enkele aanvullende relevante artikelen.
|
 |
|
|
|
|
|