Aan het einde van de cursus kan de student:
- 4 formele en 4 stilistische kenmerken van lyriek, poëzie of slam poetry onderscheiden en benoemen, zoals daar zijn: (vrij) ritme, metrum (dactylus / anapest), eindrijm, alliteratie, klankkleur; resp. symbool, metafoor.
- 4 voorbeelden van gedichttypen en hun onderscheiden bloeiperiode benoemen (zoals daar zijn: spreuk, zegen, elegie, ode, hymne, sonnet, ballade, pastiche).
- Zodanig met de plasticiteit van de Duitse taal omgaan, dat hij/zij een gedicht kan nabootsen, d.w.z. zelf schrijven/herschrijven aan de hand van genoemde elementen (zie 1 en 2).
Door het zelf schrijven van een gedicht worden de onder 1 en 2 genoemde aspecten op actieve, creatieve en speelse wijze eigen gemaakt.
- Lyrische teksten uit de 5 onderscheiden periodes van de Duitse literatuurgeschiedenis op adequate wijze voordragen, d.w.z. met correcte Duitse articulatie, goed verstaanbaar voor publiek, ritmisch/metrisch, met besef van de rol van de vorm voor de inhoud (de clou, het eindrijm). Door het regelmatig luisteren naar (beluisteren van) en het zelf voordragen van gedichten aan de hand van voorgevormde lyrische teksten wordt gericht gewerkt aan de uitspraak, meer specifiek aan (a) de uitspraak van klanken en klankcombinaties en (b) taalaspecten als prosodie, spraakritme en taalmelodie.Toetsing van deze aspecten vindt plaats via het referentiekader en taalvaardigheidstoetsen Goethe-instituut.
|
|
|
Het college biedt een kennismaking met de Duitstalige poëzie en maakt studenten met het ritme en de taal van lyriek en poëzie (in het Duits) vertrouwd. Studenten maken kennis met vormverschijnselen van poëzie en verwerven analytische vaardigheden. Onderwerpen die aan de orde komen zijn o.a. verschillende gedichtvormen en vormen van strofes, vrije en gebonden verzen, klank- en rijmschema's, poëtische syntaxis, beeldtaal en topoi. De cursus besteedt aandacht aan het lezen, spreken en voordragen van dergelijke teksten. De studenten oefenen het omgaan met alle vormen van lyriek, maar schrijven ook zelf een gedicht en dragen dit voor. Hierbij wordt, in aansluiting op andere cursussen in het curriculum, een goede uitspraak van het Duits geoefend.
|
|