Aan het einde van de cursus kan de student:
· lexicale, syntactische en (tekst)pragmatische kenmerken van het academisch Duits (Allgemeine deutsche Wissenschaftssprache) herkennen en benoemen;
· strategieën voor het lezen Duitse wetenschappelijke teksten toepassen;
· uittreksels en samenvattingen van wetenschappelijke teksten in het Duits produceren;
· op academische wijze in correct Duits citeren;
· het onderzoeksperspectief van derden in relatie tot een bepaalde taalpolitieke vraagstelling beschrijven;
· in de Duitse academische taal een beknopt wetenschappelijk werkstuk schrijven waarin tenminste drie wetenschappelijke Duitstalige teksten over dezelfde taalpolitieke vraagstelling met elkaar vergeleken worden;
· typische lexicale, syntactische en (tekst)pragmatische formuleringen en variaties in het academisch Duits toepassen;
· peer feedback over deze formuleringen aan anderen geven en vice versa in eigen teksten verwerken.
|
|
In deze cursus staat het schriftelijke taalgebruik in de Duitstalige wetenschappelijke traditie centraal. Eerst wordt kennis gemaakt met de lexicale, syntactische en (tekst)pragmatische kenmerken van het academische Duits (Allgemeine deutsche Wissenschaftssprache). Aan de hand van voorbeelden uit de werkelijkheid wordt de receptieve en productieve omgang met wetenschappelijke Duitstalige formuleringen geoefend.
Daarnaast wordt er een overzicht gegeven van de opbouw, structuur en argumentatie in wetenschappelijke teksten. De studenten maken kennis met strategieën voor het bestuderen, onderzoeken en lezen van wetenschappelijke Duitstalige teksten aan de hand van bestaande teksten met een taalpolitiek thema. Zij leren belangrijke informatie uit deze teksten te destilleren en onderzoeksperspectieven te herkennen, waarna ze goede samenvattingen leren maken waarin ze ook de onderzoeksperspectieven van de auteurs correct kunnen weergeven. Daarna produceren de studenten op basis van wat ze geleerd hebben een eigen wetenschappelijke tekst waarin verschillende onderzoeksperspectieven vergeleken worden. De conceptversies van de hoofdstukken worden in peer review becommentarieerd met betrekking tot opbouw, argumentatie en taalgebruik. Hierdoor verwerven de studenten de vaardigheid om op hun eigen teksten te reflecteren en deze te optimaliseren. |
|
|