LET-DTCB206
Sprachlernen in Theorie und Praxis
Cursus informatieRooster
CursusLET-DTCB206
Studiepunten (ECTS)5
Categorie-
VoertaalDuits
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Duitse taal en cultuur;
Docenten
Docent
V. Beltz
Overige cursussen docent
Docent
dr. E.M. Knopp
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. E.M. Knopp
Overige cursussen docent
Collegejaar2018
Periode
PER 1-PER 2  (01-09-2018 t/m 01-02-2019)
Aanvangsblok
PER 1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Aan het einde van de cursus kan de student:
  • overeenkomsten en verschillen tussen de processen van eerste en tweede/ vreemde taalverwerving identificeren en uitleggen;
  • theorieën over eerste en tweede/vreemde taalverwerving beschrijven en kritisch vergelijken;
  • individuele, taalspecifieke en externe factoren benoemen die het taalleerproces kunnen beïnvloeden en de effecten daarvan illustreren aan de hand van concrete voorbeelden uit onderzoek;
  • kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden benoemen op het gebied van eerste en tweede/vreemde taalverwerving en hun voor- en nadelen toelichten;
  • bestaande wetenschappelijke artikelen over het onderwerp begrijpen en kritisch reflecteren op de gevolgde onderzoeksmethodologie en de deugdelijkheid van het onderzoek;
  • haar/zijn persoonlijke taalleerproces van het Duits beschrijven en daarop reflecteren op basis van de geleerde concepten;
  • in groepsverband een eigen klein onderzoek in de tweede of vreemde taalverwerving opzetten en uitvoeren en hierover rapporteren in academisch Duits.
Inhoud
De centrale vraag in deze cursus is: Hoe leren mensen taal? Om die vraag te beantwoorden worden eerst de overeenkomsten en verschillen tussen de processen van eerste en tweede/vreemde taalverwerving aan de orde gesteld. Daarna maken de studenten kennis met theoretische modellen die mogelijke verklaringen geven voor de processen die een rol spelen bij taalverwerving en leren ze deze modellen kritisch te vergelijken. Vervolgens worden individuele, taalspecifieke en externe factoren die taalverwervingsprocessen beïnvloeden besproken. Ook hier zullen we opnieuw bespreken in hoeverre de contexten van eerste en tweede/vreemde taalverwerving verschillen in relatie tot deze factoren.
Hoewel de vragen nogal theoretisch van aard zijn, zal ook hun toepasbaarheid in de praktijk worden besproken. In deze cursus leren de deelnemers de theoretische concepten toe te passen op hun persoonlijke taalleerproces en dit proces aldus op een wetenschappelijk niveau te begrijpen. Daarnaast maken zij kennis met de belangrijkste onderzoeksvragen en onderzoeksmethoden binnen het onderzoek naar eerste en tweede/vreemde taalverwerving. De studenten leren bestaande onderzoeksliteratuur over het onderwerp te begrijpen en kritisch te beoordelen. Binnen het college bespreken we verschillende methodologische benaderingen en de studenten proberen die vervolgens tijdens het college uit om zo de voor- en nadelen van deze benaderingen te kunnen beoordelen. In deze cursus hebben deelnemers de mogelijkheid om – in groepsverband - een ​​klein empirisch onderzoek op het gebied van de tweede/vreemde taalverwerving op te zetten, uit te voeren en erover te reflecteren.
Verplicht materiaal
Literatuurlijst
Een literatuurlijst wordt voor het begin van de cursus op Brightspace bekendgemaakt

Aanbevolen materiaal
Boek
ISBN:978-3-8233-6853-3
Titel:Empirisches Arbeiten in Linguistik und Sprachlehrforschung. Anleitung zu quantitativen Studien von der Planungsphase bis zum Forschungsbericht.
Auteur:Albert, R., & Marx, N
Uitgever:2014. Tübingen: Narr Verlag.
Druk:2
Boek
Titel:Erst- und Zweitspracherwerb
Auteur:Bickes, H. & Pauli, U.
Uitgever:2009. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag
Boek
Titel:Spracherwerbsprozesse in Erst- und Zweitsprache. Eine Einführung
Auteur:Grießhaber, W.
Uitgever:Duisburg: Universitätsverlag Rhein-Ruhr.

Werkvormen
Hoorcollege/ werkcollege
AanwezigheidsplichtJa

Algemeen
De in de OER vastgelegde aanwezigheidsregeling is van kracht.

Toetsen
Schriftelijk tentamen
Weging30
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok PER 1, Blok PER 2

Minimum cijfer
5,5

Dossier
Weging70
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 3

Minimum cijfer
5,5