Aan het einde van de cursus kan de student:
-
... zelfstandig een onderzoeksvraag formuleren, een geschikte methode kiezen en een wetenschappelijke analyse doorvoeren die aan de kwaliteitseisen van wetenschappelijk onderzoek (reliabiliteit en validiteit) voldoet;
-
... de voor- en nadelen, de sterkten en zwakten van de verschillende wetenschappelijke methoden toelichten en evalueren;
-
... kwalitatieve en kwantitatieve methoden in wetenschappelijke studies beoordelen en toepassen;
-
... de kwaliteit van wetenschappelijke studies (t.o.v. validiteit, reliabiliteit, objectiviteit/intersubjectiviteit, argumentatiestructuur, originaliteit en relevantie) beoordelen en deze kwaliteitscriteria in eigen onderzoek toepassen;
-
... Duitstalige wetenschappelijke studies lezen, presenteren en op kwaliteit beoordelen.
|
|
In dit college worden verschillende wetenschappelijke methoden behandeld. De deelnemers leren wat het inhoudt om wetenschappelijk te werken en verdiepen zich in de belangrijkste methoden van de vakgebieden die deel uitmaken van de Bachelor Duitse Taal en Cultuur. Hierbij verwerven ze eerst basiskennis over het wetenschappelijke werken: Hoe wordt een wetenschappelijk werkstuk gepland, opgebouwd en gestructureerd? Hoe formuleert men een onderzoeksvraag en hoe wordt het operationaliseerbaar? Hoe stelt men hypothesen op? Vervolgens komen algemene methoden van de empirische (sociale) wetenschappen (statistiek, corpusanalyse, inhoudsanalyse, bevraging, experiment) aan bod. Verder worden ook verschillende analysemethoden (hermeneutiek, literatuurkritiek) behandeld.
|
|
|
|
De studenten moeten over wetenschappelijke methodestudies lezen en de methoden wekelijks in eigen onderzoeksopdrachten toepassen. Deze opdrachten maken samen met een afsluitende methodereflexie deel uit van een dossier/portfolio (100%).
Verder stellen de studenten iedere week een woordenlijst op zodat ze aan het einde van de cursus de relevante vakbegrippen kennen.
|
|
|