Na afloop van de cursus ben je in staat om:
- Je kennis over een aantal omschreven geschiedfilosofische thema’s, waaronder die betrekking hebben op de aard van historische kennis, verklaren en interpreteren, concepten en waarden, juist en in correct Nederlands uit te drukken.
- Je inzichten over diezelfde nader omschreven geschiedfilosofische thema’s toe te passen op de representatie van het verleden in teksten, het maatschappelijke debat en andere uitdrukkingsvormen
- Met de verworven kennis en inzichten vanuit geschiedfilosofisch perspectief te reflecteren op de invulling en de praktijk van geschiedonderwijs
|
|
Deze cursus biedt een basiskennis van geschiedfilosofie en een oriëntatie op het gebruik van geschiedfilosofie in de onderwijspraktijk. De cursus beoogt geschiedfilosofie zo concreet mogelijk in te vullen aan de hand van een toegankelijk tekstboek en wekelijkse opdrachten. Uitgaande van de vaststelling dat mensen verschillende relaties met het verleden onderhouden, zal uitvoerig worden stilgestaan bij de aard van de relaties met het verleden die in het onderwijs aan de orde zijn. Aan de hand van Herman Paul, Het verleden trekt. Kernthema’s in de geschiedfilosofie (Amsterdam, 2016) en aanvullende literatuur, komen onder andere aan bod: historische verklaringen, narratieve sjablonen, history wars en de strijd over thema’s, woorden en concepten. |
|
|
|
|
|