Leerdoelen
Na afloop van de cursus:
* Kunnen studenten de paradigmatische raakvlakken tussen geesteswetenschappelijke en onderwijskundige methodologieën benoemen
* Kennen de studenten representatieve voorbeelden van geesteswetenschappelijk onderzoek in de context van de taal- en cultuureducatie en/of het geschiedenis- en kunstonderwijs
* Kunnen studenten zelfstandig onderzoeksliteratuur op het snijvlak van geesteswetenschappen en onderwijskunde aandragen
|
|
Deze cursus beoogt een vlootschouw te geven van de methodologieën die je kunt gebruiken om geesteswetenschappelijk onderzoek te doen dat ook betekenisvol is in de context van een educatieve master met specialisatie GLTC, waarin de afstudeerscriptie een praktijkgerichte component mag bevatten. In de werkcolleges en kennisclips komen, na een inleidend college waarin de wetenschapsfilosofische en paradigmatische uitgangspunten van geesteswetenschappelijk en onderwijskundig onderzoek centraal staan, enkele methodologieën aan bod die steeds zullen worden gedemonstreerd aan de hand van representatieve voorbeelden.
Tijdens de weken 2, 3 en 4 focussen we op concreet vakdidactisch onderzoek in de discipline GLTC.
In de weken 5, 6 en 7 bespreken we kwalitatieve/kwantitatieve basisinstrumentaria die nodig zijn om geesteswetenschappelijk onderzoek in de klas te kunnen doen.
|
|
|