Na afloop van de cursus ben je in staat om:
- trends en ontwikkelingen op het terrein van communicatieve praktijken in de digitale samenleving te benoemen en verklaren (bijvoorbeeld m.b.t. geschreven versus gesproken discourse, personalisatie, identiteit, sociale interactie)
- op basis van bestaande (genre)modellen het taalgebruik in functionele toepassingen van nieuwe en sociale media in met name de onderwijscontext te analyseren
- op basis van de opgedane kennis over communicatieve praktijken in de digitale samenleving een gefundeerde visie te formuleren op de implicaties hiervan voor het onderwijs
|
|
In deze cursus bestuderen we nieuwe media, waaronder social media, in de context van het onderwijs. Studenten raken vertrouwd met theoretische en praktische instrumenten om die sociale media in de professionele context van het onderwijs te onderzoeken. De theorie is deels gebaseerd op onze kennis van traditionele media en deels op het signaleren en begrijpen van nieuwe trends die niet passen in de traditionele kaders.
Het concept van genre, dat momenteel ook centraal staat binnen de genredidactiek in het schoolvak Nederlands, is het centrale richtpunt. Genres worden gekenmerkt door code (bijvoorbeeld de typische stijl die bij een genre hoort), tekst (de typisch tekstuele vorm van een genre) en context (zoals de personen die typisch omgaan met het genre en de situaties waarin het gebruikt wordt). Nieuwe media veranderen genres grondig en creëren nieuwe, zoals Twitterdiscussies: het privédomein wordt ingewisseld voor het publieke domein; schrijven gebeurt snel en is het product van samenwerking; de schrijfcontext op de computer of de telefoon is aangepast aan de gebruiker.
Studenten bestuderen het gebruik en effect van dergelijke nieuwemediagenres, in een steeds verder digitaliserende samenleving en in de functionele context van het onderwijs. Ook reflecteren ze op deze ontwikkelingen. Uitgangspunt daarbij is elke week een ander domein dat in het schoolexamen Nederlands centraal staat op het gebied van de taalbeheersing.
Doordat de technologische mogelijkheden van online communicatie via sociale media steeds verder uitbreiden, verandert communicatie door middel van deze media voortdurend. We bediscussiëren de belangrijkste consequenties van die ontwikkeling voor de samenleving in het algemeen en het onderwijs in het bijzonder; hoe veranderen lezen, luisteren, schrijven, spreken en argumenteren onder invloed van nieuwe media?
|
|
|
|
Ingeschreven in masteropleiding gerelateerd aan de bestudering van de Nederlandse taal (bv. linguistics, Educatieve Master, CIW/IBC).
|
|
Individuele eindopdracht: meeneemtentamen (100%), minimum cijfer 5,5.
Dossier met deelopdrachten, inclusief de KAVV‘s (0%) (voldaan/niet voldaan)
|
|
NB deze cursus is toegankelijk voor studenten van andere opleidingen dan Educatieve Master Taal & Cultuur: Nederlands, behalve voor studenten die het vak New Media & Society hebben gevolgd (Master CIW), vanwege te veel overlap.
|
|