Na afloop van de cursus ben je in staat:
* de paradigmatische raakvlakken tussen geesteswetenschappelijke en onderwijskundige methodologieën te benoemen
* representatieve voorbeelden van geesteswetenschappelijk onderzoek in de context van de taal- en cultuureducatie te noemen
* zelfstandig onderzoeksliteratuur op het snijvlak van geesteswetenschappen en onderwijskunde aan te dragen en te evalueren
|
|
Deze korte cursus beoogt een vlootschouw te geven van de methodologieën die je kunt gebruiken om geesteswetenschappelijk onderzoek te doen dat ook betekenisvol is in de context van een educatieve master, waarin de afstudeerscriptie een praktijkgerichte component zal bevatten. Na een openingscollege over de raakvlakken tussen geesteswetenschappelijk en educatief georiënteerd onderzoek wordt in de eerste helft van de cursus stilgestaan bij de methodologische basis van onderzoek naar de drie hoofdstromen van de taaleducatie: letterkunde, taalkunde en communicatie. De tweede helft van de cursus bespreekt benaderingswijzen die bruikbaar zijn om geesteswetenschappelijke vraagstukken in een onderwijscontext te onderzoeken. Daarbij is er centrale aandacht voor interactieanalyse, interview-onderzoek en enquêtering.
|
|
|
|
|
|