- De studenten hebben uitgebreide kennis over centrale onderwerpen en aspecten van de Nederlandse en Duitse cultuurgeschiedenis in vergelijking, waarbij zowel rekening gehouden wordt met gemeenschappelijke wortels als met verschillende ontwikkelingen van de culturen;
- De studenten kunnen zich in verschillende thema’s inwerken, waarbij zij ook rekening houden met de historische dimensie en de complexiteit van de culturele verschillen;
- De studenten kunnen met verschillende bronnen omgaan en zij kunnen concepten voor presentaties en discussies in de cursus op een kritische manier ontwikkelen en gebruiken;
- De studenten zijn in staat om eigen standpunten op te stellen en deze kritisch te bespreken. Op deze manier is het voor hen mogelijk om de culturen in hun diversiteit en eigenheid te waarderen;
- Op basis van hun kennis en hun competenties laten de studenten zien, dat zij een dieper begrip hebben voor (historisch ontstane) (cliché)voorstellingen (in het “Selbst- und Fremdbild”) van de Duitse en Nederlandse cultuur, vooral met betrekking tot de overeenkomsten en de verschillen van beide culturen.
|
|
|
De cursus 'Kulturgeschichte' is onderdeel van de verdiepingsmodule „Kulturgeschichte, Kulturpolitik und Kulturtransfer“, die bestaat uit deze cursus en de cursussen 'Übung Kulturtransfer' (2 ECTS) en 'Seminar Kulturpolitik' (4 ECTS), die in het 3e semester (Münster) plaatsvinden.
De cursus 'Kulturgeschichte' vereist verder de cursussen 'Interkulturelle Kommunikation' en 'Identität und Bildformung' (1e Semester); in deze cursussen wordt onder andere op cultuurwetenschappelijke theorieën en op onderzoek naar interculturaliteit ingegaan. Voor de cursus „Kulturgeschichte“ is in de Prüfungsordnung vastgelegd: "In diesem Vertiefungsmodul stehen zunächst ausgewählte Aspekte der Kulturgeschichte der Niederlande und Deutschlands vom Goldenen Zeitalter des 17. Jahrhunderts bis zur Gegenwart im Mittelpunkt. In dieser Lehrveranstaltung werden die verschiedenen Teildisziplinen der Kulturgeschichte (u.a. Musik, Bildende Kunst, Architektur und Literatur) aus einem mentalitätsgeschichtlichen Blickwinkel behandelt."
In de cursusbeschrijving wordt toegelicht hoe enkele betekenisvolle culturele “objecten” van beide landen vanuit mentaliteitshistorisch perspectief met elkaar “vergeleken” kunnen worden aan de hand van drie thema’s (de idee van tolerantie, het “faustische” streven van de moderne mens en de spanning tussen Selbst- en Fremdbild) die met elkaar verweven zijn.
Daarbij wordt bijvoorbeeld duidelijk dat de uiterst actuele vraag naar tolerantie tegenover vreemdelingen een lange en erg gecompliceerde geschiedenis kent, zoals bijvoorbeeld naar voren komt in de eis van Lessings drama “Nathan der Weise” of in de omgang van Nederlanders met de tolerantiegedachten van de filosoof Spinoza. Het “Selbst- und Fremdbild” worden daardoor beïnvloed. Op een soortgelijke manier wordt het nog altijd aanwezige streven naar uitbreiding behandeld, die zowel door een bijzondere VOC-mentaliteit als door een Nederlandse en Duitse koloniale hebzucht is ontstaan. Deze algemene en specifieke context speelt een rol in de onderwijs- en leerdoelen.
|
|
|