Na afloop van de cursus ben je in staat om:
- belangrijke dilemma’s op geschiedfilosofisch terrein en de bijbehorende begrippen, ideeën, argumenten en problemen toe te lichten;
- de verworven kennis en inzichten toe te passen in analyses van handboeken en wetenschappelijke teksten;
- als historicus positie te kiezen ten aanzien van de bestudeerde dilemma’s en die positie adequaat over het voetlicht te brengen in discussies en in mondelinge en schriftelijke rapportages.
|
|
Deze cursus beoogt de studenten in het eerste jaar een initiële introductie te geven op de manieren waarop historici, geschiedfilosofen, wetenschapsfilosofen en anderen hebben gereflecteerd op de aard en de methoden van geschiedkundige kennis, ze aanknopingspunten te geven om deze geschiedfilosofische inzichten toe te passen in analyses van handboeken en wetenschappelijke teksten en daarin een eigen positie te bepalen. De cursus is opgezet als een combinatie van 7 hoorcolleges en zeven werkcolleges. Daarin wordt ondermeer ingegaan op het onderscheid tussen analytische en substantiële geschiedfilosofie, vormen van politieke, materiële, esthetische en epistemologische omgang met het verleden, de problematiek van historische ervaring en historisch trauma en aanverwante onderwerpen. Binnen de cursus wordt gebruik gemaakt van een toegankelijk handboek: Herman Paul, Als het verleden trekt: kernthema’s in de geschiedfilosofie (Den Haag: Boom Lemma, 2014/2016). |
|
|
|
|
|