Na afloop van de cursus
• Heb je kennis van en inzicht de verschillende historische visies op 'Europa';
• Kun je historiografische debatten in kaart brengen;
• Kun je verschillende concepten identificeren;
• Ben je in staat om zelfstandig een historiografisch paper te schrijven.
|
|
In deze cursus wordt vanuit het perspectief van een groot thema naar de Europese geschiedenis gekeken. Niet de historische ontwikkeling, maar de betekenis van Europa als concept of idee vormt daarbij het uitgangspunt.
In onderwijsperiode 1 staan Europa en de Duitse kwestie (Politieke Geschiedenis) en Europa en de ander (Oude en middeleeuwse geschiedenis) centraal. In hoorcolleges worden deze thema’s besproken en gerelateerd aan hun historische context.
Elke student schrijft zich daarnaast voor één werkgroep in die aansluit op één van de twee hoorcollegethema’s. In deze werkgroepen wordt (mede op basis van de historische kennis uit de hoorcolleges) recente historiografie over het gekozen thema geanalyseerd en het schrijven van een historiografisch paper geoefend.
N.B. Anders dan in 2016/17 volgt elke student maar één hoorcollegereeks met het bijbehorende werkcollege.
|
|