Na afloop van deze cursus ben je in staat om:
- zelfstandig relevante historiografie rond een historisch thema te zoeken, selecteren en verwerken;
- uit literatuur opgedane kennis en inzichten met betrekking tot het thema van dit college toe te passen in je eigen historisch onderzoek;
- onder begeleiding van de docent relevant bronnenmateriaal te zoeken, selecteren, contextualiseren en interpreteren op een methodisch verantwoorde wijze;
- binnen het aangereikte thema een relevante, goed afgebakende onderzoeksvraag op te stellen;
- onder begeleiding van de docent deze onderzoeksvraag te beantwoorden in de vorm van een wetenschappelijk betoog, opgesteld in correct Nederlands en voorzien van een heldere argumentatiestructuur en adequate annotatie;
- op een overtuigende wijze mondeling verslag te doen van je werkzaamheden;
- adequaat feedback te geven op de argumentatie en het betoog van medestudenten en, mede aan de hand van het schrijfdossier, feedback op je eigen werk te verwerken.
|
|
In het themacollege doorlopen studenten de gehele onderzoekscyclus door vanuit een aangereikt thema het wetenschappelijke debat in kaart te brengen, een onderzoeksvraag te formuleren, bronnen en literatuur te analyseren en interpreteren op een methodisch verantwoorde wijze, de onderzoeksvraag te beantwoorden en hier in de vorm van een in correct Nederlands opgesteld wetenschappelijk betoog verslag van te doen. Het werkstuk maakt onderdeel uit van het schrijfdossier.
In dit themacollege wordt aandacht gevraagd voor een rijk palet aan middeleeuwse geschriften waarin op heel uiteenlopende wijze werd gezinspeeld op utopische leefgemeenschappen. Hoewel het utopia-concept vaak gekoppeld wordt aan de renaissance en de zogenaamde wederopleving van de klassieke cultuur, werden er gedurende de middeleeuwen tal van zowel aardse als minder aardse ideale steden, magische kastelen, gemeenschappen en landen van Cocagne beschreven. Bovendien werd er in sommige politieke tractaten (van bijvoorbeeld Francesc Eiximenis), in heel veel geschriften van bedelordepredikers en ook in de strijdschriften van Lollarden en radicale Hussieten nadrukkelijk opgeroepen tot het creƫren van een ideale christelijke (stedelijke) samenleving als voorafschaduwing van het aardse Jeruzalem. In dit college worden niet alleen deze teksten aan de orde gesteld maar wordt ook uitgebreid ingegaan op de sociale, religieus-eschatologische en culturele achtergronden die uitnodigden tot deze tekstuele productie, die ook toen al erg tot de verbeelding sprak. |
|
|