LET-GESB3215
Themacollege Levensverhalen en levenslopen: een biografische benadering van de Nederlandse geschiedenis, 1800-heden
Cursus informatieRooster
CursusLET-GESB3215
Studiepunten (ECTS)10
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Geschiedenis;
Docenten
Coördinator
dr. T.G.M.W. Riswick
Overige cursussen docent
Docent
dr. T.G.M.W. Riswick
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. T.G.M.W. Riswick
Overige cursussen docent
Examinator
dr. T.G.M.W. Riswick
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
PER 1-PER 2  (05-09-2022 t/m 29-01-2023)
Aanvangsblok
PER 1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Na afloop van deze cursus
  • kun je onder begeleiding van de docent een wetenschappelijk onderzoek uitvoeren; wat wil zeggen dat je
    • relevante historiografie kunt zoeken, vinden, beoordelen en verwerken, in de vorm van een status quaestionis;
    • een onderzoeksvraag en een onderzoeksplan kunt opstellen;
    • de relevante onderzoeksmethoden kunt kiezen en toepassen;
    • in staat bent om empirisch onderzoek te verrichten en daarvoor historisch bronnenmateriaal in archieven, bibliotheken en databanken te zoeken, te selecteren, te analyseren en te interpreteren;
  • ben je in staat
    • een onderzoeksplan te formuleren en uit te voeren
    • mondeling in een academische stijl verslag te doen van je onderzoek
    • schriftelijk verslag te doen van je onderzoek in de vorm van een wetenschappelijk paper.
  • kun je constructieve feedback geven op het werk van anderen en constructieve feedback op eigen werk verwerken.


 
Inhoud
Op basis van data van het CBS ging programmamaker Albert Klein Haneveld voor de NTR op zoek naar de gemiddelde Nederlander. Het doel van de zoektocht was een gezicht te geven aan de anonieme Nederlander, die gemiddeld leeft, woont en werkt. Hoewel het programma zeker een hoog entertainment gehalte heeft, zit er ook een serieuze ondertoon in: De doorsnee Nederlander is behoorlijk abstract en onzichtbaar. Dat komt omdat mensen die weinig van de norm afwijken zelden in de schijnwerpers staan. Zij hebben doorgaans weinig macht, behalen geen records, maar zetten de boel ook niet op stelten. Doordat deze mensen nauwelijks in de media opduiken is het best lastig om een concreet beeld te schetsen van het leven van de ‘gemiddelde’ Nederlander.

Maar hoe zit het dan met de geschiedenis van doorsnee Nederlanders? Daar weten we misschien nog wel minder van. Dat komt omdat verhalen over het verleden vaak vanuit macro-perspectief worden verteld. Het gaat dan over oorlogen, revoluties, crises, rampen, en epidemieën, gebeurtenissen en processen waarop de gemiddelde Nederlander weinig invloed uitoefende. De gewone Nederlander staat in zo’n geschiedschrijving feitelijk aan de zijlijn. Om meer te weten te komen over het leven van doorsnee Nederlanders is het microperspectief van individuele actoren en gezinnen veel geschikter. Biografieën en familiegeschiedenissen gaan echter doorgaans over beroemdheden en coryfeeën.

In dit themacollege gaan we op zoek naar levensverhalen en levenslopen van ‘willekeurige’ Nederlanders en brengen die in verband met de grotere loop van de geschiedenis. Er zijn gelukkig grote collecties met egodocumenten van gewone Nederlanders (e.g. autobiografieën en brieven) en databanken met steekproeven uit de hele bevolking. We stellen aan dit bronnenmateriaal vragen van het volgende type: Wat betekende de afschaffing van de slavernij voor voormalige slaven en slavenhouders in overzeese gebieden? Hoe veranderde de Spaanse griep het doen en laten van de gemiddelde Brabander? Welke invloed had de crisis van de jaren 30 op Rotterdamse havenarbeiders? Hoe veranderde de watersnoodramp het leven van Zeelanders? Welke stempel heeft de seksuele revolutie op Nijmeegse studenten gedrukt? Wat betekende de sluiting van de mijnen voor Limburgse mijnwerkers? Welke gevolgen had de gaswinning voor Groningers?
Niveau

Voorkennis
Toelating themacollege B2 en B3 indien de cursussen die onderdeel uitmaken van de leerlijn schrijf- en onderzoeksvaardigheden succesvol afgerond zijn: RADAr: Academische taalvaardigheid (NB: vóór 2020-2021 viel taaltoets onder Globalisering óf Mentoraat), Mentoraat en studievaardigheden, Historisch Werkstuk.
Zie ook Onderwijs- en Examenregeling (OER) 2022-2023 voor volledige regeling.
Toetsinformatie

Bijzonderheden

Verplicht materiaal
Boek
Titel:Writing History! A Companion for Historians
Auteur:J. Kamp et al.
Uitgever:Amsterdam; Amsterdam UP, 2018
Artikelen
via Brightspace
Boek
via Brightspace

Werkvormen
Seminar
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Portfolio
Weging30
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 2

Minimum cijfer
5,5

Paper
Weging70
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 3

Minimum cijfer
5,5