Na afloop van de cursus:
Ben je in staat om de theoretische uitgangspunten, doelen, methodes en vormen van publieksgeschiedenis te benoemen en te begrijpen;
Ben je bekend met belangrijke debatten omtrent publieksgeschiedenis en in staat om je eigen positie daarin te bepalen en te onderbouwen;
Kun je met behulp van deze inzichten concrete praktijkvoorbeelden van publieksgeschiedenis kritisch ontleden;
Heb je inzicht verworven in de rollen die de historicus in verschillende publiekshistorische projecten kan en moet opnemen;
Heb je inzicht gekregen in en geoefend met de benodigde vaardigheden om verschillende publiekshistorische projecten te kunnen aanvatten/opzetten.
|
|
In deze cursus van 5 EC maak je kennis met het brede (werk)veld van de publieksgeschiedenis. Publiekshistorici werken vanuit een veelheid aan settings, van musea, archieven, bibliotheken en historische verenigingen, tot overheidsinstellingen, kranten- en televisieredacties en scholen. Daar geven ze voor en met een breed en gevarieerd publiek betekenis aan het verleden. Ze nemen daarbij verschillende rollen aan en bedienen zich van diverse media. Ze organiseren publieksevenementen en tentoonstellingen, ontwikkelen documentaires en adviseren bij historische films, televisieprogramma’s en romans, of schrijven publieksboeken.
De publiekshistoricus moet de kennis en vaardigheden van de academisch historicus combineren met een specifiekere set aan skills. Een publiekshistoricus activeert het historisch bewustzijn bij verschillende sociaal-culturele groepen. Dat doe je door academische inzichten te vertalen voor een breed publiek, te luisteren naar de vragen en verhalen die bij dat publiek leven en samen met dat publiek geschiedenis te bedrijven. Deze cursus legt een theoretisch fundament en verschaft je inzicht in en laat je oefenen met de communicatieve, sociale en praktische vaardigheden die nodig zijn om in erfgoedinstellingen (zoals musea en archieven), diverse media, onderzoeksbureaus en overheidsinstellingen als publiekshistoricus aan de slag te gaan.
|
 |
|
|
|
|
|